Annons:

Toppchefer slutar när ny SAS-direktör stuvar om

SAS marknads- och försäljningsavdelning genomgår en total makeover. Följden är att namnkunniga medarbetare som Christian Hylander, chef för corporate, Magnus Zetterberg, chef för e-commerce och Per Möller Jensen, marknadsdirektör, lämnar flygbolaget samtidigt som andra lyfts till nya positioner.

Bakom omgörningen står Eivind Roald, som tillträdde som koncerndirektör för SAS sälj och marknad i våras och också är ny i koncernledningen.
– Jag har använt de första månaderna till att prata med stora kunder, agenter och medarbetare. Det har framkommit att vi inte har haft en struktur som passade dem. Det ska vi se till genom en omorganisation, säger han.  

Fanns det inte plats för Zetterberg, Hylander och Möller Jensen i nya organisationen?
– Vi har kommit fram till detta beslut gemensamt efter diskussioner. Den nya organisationen och utmaningarna kräver en annan kompetens.  
Tanken är att förbättra kundrelationerna med återförsäljare och företagskunder och skapa ett mer enhetligt tilltal till marknaden.  
– Det som saknades tidigare var en helhetslösning från SAS. Ibland har tre, fyra säljare kommit till samma kund eller agent i de olika länder som de representerade.
I stället för att jobba både skandinaviskt och internationellt har en helt ny modell framarbetats med tre globala säljfunktioner:
• Global B2B sales, som jobbar mot företagskunder. Chef är Elisabeth Milton, tidigare chef för SAS International.
• Global agent sales, som jobbar mot alla resebyråer globalt, med Annelie Nässén, tidigare ansvarig för leisure, som chef.
• Digital sales. Här samlas allt digitalt, som egna webben och sociala kanaler. Ansvarig blir Christina Ericsson, som tidigare arbetade med sociala medier inom kommunikation, medan e-commercechef Magnus Zetterberg lämnar SAS.  
Alla marknadsaktiviteter samlas i en global marknadsorganisation, Strategy Marketing & Concept.  
– Marknadsaktiviteterna var tidigare spridda både i SAS International och på andra ställen inom koncernen. Med central styrning av marknadsaktiviteterna får vi en enhetlig profil i marknaden.
Den tidigare marknadsdirektören Per Möller Jensen lämnar sin post och den nya globala marknadschefen kommer att rekryteras externt. Eurobonus och SAS Credits för företag samlas inom avdelningen Lojalty. Dessutom ska alla supportfunktioner i Skandinavien och internationellt samlas på ett enda ställe, på avdelningen Sales Support.

Är den nya organisationen ett sätt att spara pengar?
– Vi gör inte förändringen primärt av kostnadsskäl utan för att förbättra kundrelationerna.  Kostnaderna ska ner, men det finns många fler områden än personalkostnaderna att se över.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024