Annons:

SAS svartlistat av danska KO

SAS är svartlistat av konsumentombudsmannen i Danmark. Detta sedan bolaget vägrat betala ersättning till en familj som blev strandsatta i Thailand på grund av oväder.

I mars 2011 blev Martin Holmsland strandsatt i Thailand med sin fru och deras två barn, skriver Svenska Dagbladet. Familjen fick veta att Bangkok Airways ställt in flygningen från Koh Samui till Bangkok endast en och en halv timme innan flyget skulle ha lyft. Det inställda flyget medförde att familjen även missade flyget från Bangkok till Köpenhamn.
 
Familjen sökte då hjälp hos SAS som de bokat alla sina flygbiljetter hos, varpå flygbolaget meddelade att de inte var ansvariga eftersom det var Bangkok Airways som ställt in första flyget.
 
Tack vare en vän i Danmark lyckades familjen boka nya flygbiljetter hem fyra dagar senare. Efter att ha återvänt till Danmark klagade familjer hos danska konsumentombudsmannen och krävde ersättning för de nya flygbiljetterna.
 
I juli i år kom domen. Den danska konsumentombudsmannen gav Martin och hans familj rätt och menade att SAS skulle ha hjälpt familjen att komma hem så snart som möjligt när deras flyg ställdes in. Danska KO hänvisar, enligt den danska tidningen Politiken, till Montrealkonventionen som fastslår att flygbolaget som säljer biljetterna är ansvarigt, även om bolaget bara flyger en del av sträckan.
 
SAS vill inte acceptera domen och pekar på att deras transportbestämmelser uppger att varje flygbolag är ansvarigt för sin del av resan.
 
Konsumentombudsmannen i Danmark svartlistar nu SAS tills bolaget betalat familjen ersättning för biljetterna.

Kommentarer är stängda.