Annons:

”Vi är halvvägs genom krisen” – budskapet på TN Studio

Det var det tuffa budskapet från SEB:s seniorekonom Klas Eklund på Travel News Studio i fredags. Men TUI Travels Johan Lundgren gav hopp om att det finns vägar till framgång även i tuffa tider i Europa.

Drottningholmssalen på Sheraton i Stockholm var välfylld när Travel News genomförde sitt höstseminarium Travel News Studio. Cirka 180 nyckelpersoner från resebranschens alla delar hade samlats för att nätverka – och för att lyssna till en av Sveriges mest kända ekonomer, Klas Eklund på SEB, TUI Travels vice koncernchef Johan Lundgren och digitala gurun Joachim Jardenberg.
Vid sin sida hade moderator Lennart Paulsson även två sidekickar från resebranschen, Linda Bjernstål, vd på Flygstolen, och Katalin Paldeak, koncerndirektör för Clarion Hotels i Norden. Resebranschen 3,0 – så blir du morgondagens vinnare var det högtflygande temat för dagen. Men det var delvis beska droppar som bjöds publiken, framför allt när Klas Eklund gav sin bild över tillståndet i den globala ekonomin och försökte ge det nästan omöjliga svaret på frågan: Vart tar världen vägen?
Han pekade på den försiktiga vändning uppåt som syns i USA, de europeiska ekonomierna som hålls under armarna av centralbankerna och Kinas kraftiga tillväxt, men där tillväxttakten mattats av den senaste tiden.
– Men det är de politiska riskerna som gör att världsekonomin beskrivs som bräcklig. Vi vet inte hur det går med euro som valuta, i USA brottas man med budgetstupet och i Kina byter man ledarskap. Vi har gått igenom både en djup bank- och fastighetskris globalt och det brukar normalt tar 8-10 år att hämta sig ur en sådan lågkonjunktur. Och i så fall är vi halvvägs igenom krisen, men inte mer, sade han.
Utgången av eurokrisen menade Klas Eklund är omöjlig att spå. Det mest sannolika enligt honom är dock att Grekland kommer att lämna valutasamarbetet, en så kallad Grexit.
– Frågan är ju hur länge Grekland kan vara ett protektorat till Tyskland? Det är som ett dåligt äktenskap. När väl maskarna har börjat kräla upp går det inte att lägga locket på. Återgår grekerna till drachman kommer det att den valutan att falla som en sten i början. Fördelen är att Grekland kommer att bli mycket attraktivt som besöksland.
Risken är att hela eurosamarbetet skulle spricka är enligt Eklund ”inte sannolik, men risken är inte noll”. Det som talar för att de övriga euroländerna väljer att hålla ihop är risken för en djup ekonomisk depression för alla europeiska länder.
Johan Lundgren har avancerat till vice koncernchef i Europas största charterbolag TUI Travel. Han delade med sig av charterjättens tuffa förändringsresa, som nu ger resultat även i ett krisdrabbat Europa. I kampen mot lågprisflyg, onlinesresebyråer och potentiella nykomlingar som Google och Apple har TUI Travel allt mer nischat sig mot att erbjuda unika, differentierade produkter anpassade för stora volymer. Blue Village är ett typexempel på ett framgångsrikt koncept i Norden, som tjänar som förebild för övriga marknader inom TUI, inte minst Storbritannien.
– Situationen i England var riktigt illa där affärsmodellen och lönsamheten varit svag. Du ska inte ge kunden vad de vill ha, du ska ge kunden var de är beredda att betala för, sade han.
Genom att skapa attraktiva unika semestererbjudanden kan duktiga charterbolag hitta nischer som är betydligt mindre konkurrensutsatta. Han påpekade att även om Ryanair är Europas mest lönsamma flygbolag, så är inte allt lågprisflyg framgångsrikt. Att bygga sin framgång enbart på lägsta pris är en svår utmaning.
– Din framgång bygger både på att din egen kostnadsnivå ska vara låg och att andra kostnadsnivå inte är lägre. Dessutom förväntas du växa hela tiden. Men Ryanair har varit otroligt duktiga, hatten av för dem!
Lundgren pekade på tre starka trender inom privatresandet i Europa: prishets, där transporten ses som vilken handelsvara som helst där det lägsta priset avgör, individualisering med mer skräddarsydda paket samt uppkoppling, där sociala mediersajter som Tripadvisor är viktiga, och där onlinenärvaro med bokningsfunktioner är avgörande för framtida framgång.
Ständigt uppkopplad passar väl in på Travel News Studios sista huvudtalare, webbgurun Joakim Jardenberg, som inledde sin föreläsning med en film från YouTube om hur elva månader gamla Iris enkelt hanterade en Iphone.
–Tekniken är tillgänglig. Och alla skärmar är ett fönster till ett obegränsat informationsflöde.
Det gäller att hitta sitt företags kärna för att kunna ta betalt för sina tjänster i denna nya verklighet.
– Vi måste förstå den stora maskinen. Men du lär dig inte Twitter genom att gå en kurs. Vi lär oss genom att göra saker.
De stora sociala nätverken har gjort att allting handlar om relationer. Själv har Jardenberg ägnat år åt att bygga relationer på webben.
– Alla företag består av människor. Låt dem synas. Var mänsklig och leverera ett värde tillbaka. Be honest and do good shit.
Efter avslutat seminarium bjöds det på mingel med vin, rom och välsmakande choklad. Se bilder från seminariet och vimlet här: http://www.travelnews.se/bilder/?album=1000106656

 

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024