Annons:

SAS får nytt andrum

SAS är räddat från konkurs – i alla fall för stunden – och lättnaden är stor för såväl flygbolagets anställda, ägare, resebyråer och arrangörer som för stora delar av svenska folket. Den stora frågan nu är SAS överlevnadschanser på lång sikt.

När beskedet kom att alla åtta fackföreningar skrivit på de nya avtalen sköt SAS börskurs i höjden. Även analytikerna gjorde tummen upp och konstaterar att SAS fått det andrum som flygbolaget behöver.  
– Om sparplanen går som väntat tror jag på svarta siffror 2013 och möjligheter att köpa nya flygplan. Nu beror framtiden på vad som händer i marknaden, säger Jacob Pedersen, senioranalytiker på Sydbank.
Pedersen ser en rad utmaningar framöver: hård konkurrens, ökande bränslekostnader, pressade biljettpriser och ett eget kapital som i princip utraderas på grund av nya redovisningsregler.
På kort sikt kommer Norwegians långlinjesatsning att ta intäkter från SAS.
Även Hans-Erik Jacobsen, analytiker på Swedbank First Securities, tror att den nya sparplanen ger SAS andrum.
– Mycket hårt arbete kvarstår. Jag tror att SAS till slut kommer att tas över av någon större spelare, säger han i en kommentar.   
På SAS var lättnaden stor när sista påskriften var klar och konkurshotet undanröjt. För danska Börsen berättar koncernchef Rickard Gustafson om sin oro för en massiv leverantörs- och kundflykt under krisveckan:
– Jag skulle ljuga om jag inte erkände att jag var nervös ända fram till dess att det sista papperet var undertecknat, säger han.
I medierna har det spekulerats om att SAS överdrev konkursrisken för att få med facket på tåget.
Detta tror Jacob Pedersen på Sydbank är osannolikt då SAS ledning knappast skulle tagit risken att tappa kunder på grund av oro. Hade uppgörelsen misslyckats hade kundflykten troligen lett till konkurs inom ett par månader.
– Däremot var en konkurs över natten aldrig trolig. Det är osannolikt att de skandinaviska regeringarna skulle låta SAS gå omkull på detta sätt.

Krisen är över, men ett stort förändringsarbete kvarstår. De anställda får kraftigt försämrade villkor. Personalstyrkan minskas med 5 000 personer (inklusive försäljningen av markserviceverksamheten) och 800 av 2 000 administrativa tjänster ska bort. Genom att kapa tjänster i Danmark och Norge kommer andelen anställda i Sverige att öka från 30 till 38 procent, vilket beräknas innebära 30–40 procent lägre administrativa kostnader.

SAS sparplan

• 3 miljarder kronor i årliga resultatförbättringar genom nya kollektivavtal för anställda med sänkta ersättningsnivåer samt nya pensionsvillkor, centralisering av administrativa funktioner och outsourcing av call centers och ground handling.
• 3 miljarder kronor i ökad likviditet genom avyttring av tillgångar som exempelvis Wideroe.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024