Annons:

Pilot kraschade lampor på startbanan – förstod inte att han kommit snett

Glassplitter och lösa delar låg strödda över startbanan på Gardermoen i Oslo efter att en Finnairpilot kört in i tre lampor vid banans sida.

Innan piloterna i Finnairplanet hade varslat flygledartornet om händelsen hann ett SAS-plan komma in för landning på samma bana, rapporterar tv2.no. Först senare berättade Finnairpiloterna för flygledartornet om det inträffade och att lösa lampdelar låg på betongen. SAS-planet tog däremot inte skada av splittret på marken. Det gjorde däremot Finnairs flygplan. Delar av lamporna slängdes in i höger motor, som orsakade så allvarliga skador att motorn måste bytas efter landning i Helsingfors.

Händelsen, som inträffade på kvällen den 23 oktober 2012, avslöjades i en rykande färsk rapport från den finska Haverikommissionen. Anledningen till att piloten körde in i kantlamporna var att han trodde att de markerade banans mitt. Finnair tar på sig skulden för händelsen och pekar på att den mänskliga faktorn legat bakom, men påpekar även att samarbetet mellan cockpit och flygledartorn på plats måste förbättras. Enligt internationella riktlinjer rekommenderas att en flygledare ska tala i en hastighet om max 100 ord per minut och andas i lugnt tempo. Det inspelade samtalet mellan cockpit och flygledartorn visar att flygledaren var uppe i det dubbla – 200 ord i minuten. De finska inspektörerna misstänker att den snabbtalande flygledaren kan ha förvirrat piloten.

Kommentarer är stängda.