Annons:

Globala nätjättar växer snabbast

Globala sajter som Booking.com och Expedia utmanar lokala onlineresebyråer i Skandinavien, enligt analysföretaget Phocus Wrights rapport Scandinavian Online Travel Overview. Det krävs digital innovation om reseleverantörerna ska stå emot de globala aktörerna.

Bokningar via onlineresebyråerna ökade med 12 procent till 21,6 miljarder kronor i Skandinavien i fjol enligt rapporten. Det kan jämföras med en ökning på 4,7 procent av värdet på bokningarna på leverantörernas webbplatser. Resemarknaden i stort i Sverige, Norge och Danmark växte med 2,7 procent till 121 miljarder kronor. Ska leverantörer som flygbolag, arrangörer och hotell stå emot konkurrensen från de globala nätresebyråerna måste de bli mer tekniskt innovativa. För dem som exempelvis använt Booking.com är det tydligt att de är överlägsna de flesta leverantörers webbplatser ifråga om användarvänlighet och innehåll.
– Leverantörerna har en betydande potential att öka sin marknadsandel av nätbokningarna. Enkel navigation, grafiska element och unik användarupplevelse spelar en viktig roll för webbplatsers framgång, skriver Phocus Wright.
Det är globala aktörer som Booking.com och Expedia som driver tillväxten hos nätresebyråerna. I dag har de globala nätresebyråerna nästan två tredjedelar av marknaden och de lokala drygt en tredjedel. Förra året blev globala Booking.com större än lokala Etraveli i Skandinavien.
– Researrangörerna utsätts för hård konkurrens från onlineresebyråerna som har mer innovativa distributionskanaler och reagerar snabbare inför förändringar i konsumenternas beteende, skriver analytikern Friederike Schwartz i rapporten.
För de traditionella flygbolagen kom 28 procent av bokningarna via den egna webbplatsen medan 82 procent av lågprisbolagens bokningar kom via egna webbplatsen. För SAS var andelen 35 procent. Hotellen fick bara 9 procent av bokningarna via de egna webbplatserna i fjol. Det kan jämföras med researrangörerna som har 48 procent av försäljningen på nätet.
– De tekniskt avancerade skandinaviska resenärerna förväntar sig både användarvänliga webbplatser och inspirerande innehåll. Mobila appar och mer inspirerande sökfunktioner är några funktioner som kommer att bestämma hur nätbokningarna utvecklas i framtiden, enligt Phocus Wright.
Urban Lindstedt

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024