Annons:

Resfeber utmaning för Resia

Resias förvärv av Resfeber är tänkt att öka onlinekompetensen och ge nya marknadsandelar till Resia. Men något lätt förvandlingsnummer lär det inte bli, menar branschexperter.

– Resia har själva inte lyckats med internet och Resfeber har aldrig kunnat visa att deras affärsmodell ger intäkter. Det blir en tuff uppgift, säger en branschkollega med god insikt i onlinemarknaden.
En annan branschkännare tror att Resia har goda chanser att lyckas om de integrerar verksamheterna snabbt, vilket de tidigare ägarna Travelocity inte gjorde.   
– I så fall kan förvärvet göra dem mer aggressiva online.  Dessutom får de tillgång till två nya marknader, Danmark och Norge, utan att behöva etablera kontor i länderna.
Det hör till ovanligheterna att en stor traditionell resebyrå köper en onlinespelare. För Resia, som varit betydligt försiktigare i sina onlinesatsningar än till exempel konkurrenten Ticket, är förvärvet logiskt. Det ska sätta snurr på Resias onlinesatsning samtidigt som Resfebers verksamhet ska bli mer effektiv och lönsam.
– Som ny ägare kan vi bidra till en god försäljningsutveckling inom Resfeber och ge möjligheter till en fortsatt utveckling av verksamheten, säger Eva Moen Adolfsson, koncernchef på Resia.
I förvärvet ingår även Box-office, återförsäljare av evenemangsbiljetter, och totalt får nu Resia Group en omsättning på 4 miljarder kronor.  
Resfeber har inte växt som sina onlinekonkurrenter och dragits med förluster.
Bakom detta finns flera förklaringar.  
Resfeber integrerades aldrig i Travelocitys verksamhet och fortsatte med sin egen plattform, vilket gjorde att bolaget både fick kostnader för egen utveckling och drift samt belastades med centrala kostnader för något de inte använde.  
Dessutom detaljstyrde moderbolaget och ville godkänna allt ifrån nyanställningar till kostnader och vilka marginaler bolaget skulle ha, utan att ha tillräcklig kännedom om den lokala marknaden.
– Det är inte kul att jobba i ett bolag som inte får ta egna beslut och måste skicka rapport på rapport till ägare som inte förstår affären. Och dessutom konkurrera med bolag som har full flexibilitet och som självständigt bolag har lättare att rekrytera folk. Resfeber kommer att må bra av att få Resia som ägare, säger en person som tidigare arbetat på Resfeber.
Även ägaren Travelocity säger i ett uttalande att det bästa alternativet för Resfeber, dess anställda och kunder är att sälja bolaget.  
– Om det hade gått lysande för Travelocity hade de aldrig sålt. Travelocitys verksamhet i Europa har egna problem att fokusera på, säger en branschkännare. 

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024