Annons:

TN tar tempen på Björn Kjos inför Grand Travel Award

Björn Kjos har fullt upp inför premiären av Norwegians långlinjer, men prioriterar ändå Grand Travel Awards branschseminarium 13 februari. TN tar tempen på Nordens hetaste reseprofil just nu.

Norwegians Björn Kjos är i hetluften. För drygt en vecka sedan satt han i Skavlans soffa i SVT tillsammans med dottern, tillika piloten, Anna. Samtidigt är osäkerheten runt de nya Dreamlinerplanen, som ska flyga Norwegians långlinjer till USA och Thailand, stor. De cirka 50 plan som är i drift världen över står på marken på grund av misstänkt fel på batterierna.

Dreamlinerproblemet aktualiserades dock efter TN:s korta snack med Kjos, men kommer förstås att bli en given fråga på Travel News Studio-seminariet på Grand Travel Award.

 Varför ska folk komma och lyssna till dig på Travel News Studio?

– Flygbranschen står inför en stor förändring och vi ser en enorm tillväxt i den asiatiska marknaden. Jag hoppas att den nordiska turistindustrin också förstår vad som håller på att hända för det finns en enorm potential att skapa nya jobb inom turism i Norden.

 Norwegians långlinjesatsning följs med enormt intresse av hela flygvärlden, hur känns det? Sover du gott om nätterna?

– Det känns fantastiskt kul att vi, efter många års planering, börjar närma oss lanseringsdatumet. Jag har aldrig haft några problem att sova, inte nu heller.

 Varifrån kommer ditt mod att våga satsa och utmana rådande affärsmodeller?

– Som stridspilot lär man sig att inte ta onödiga risker och alltid tänka på konsekvenserna av det du gör. Ett misstag kan bli fatalt. Det är samma sak i affärer: var alltid klar över riskerna och var beredd att välja andra vägar.

 Varför har Norge så många framgångsrika reseentreprenörer som du, Petter Stordalen och Per G Braathen, och Sverige betydligt färre?

– Det kanske beror på att norrmän, historiskt sett, har varit mer äventyrslystna, men det finns många mycket duktiga svenska personer som har startat egna företag i många andra branscher.

 Vilket företag – förutom Norwegian – skulle du vilja ge ett pris på Grand Travel Award – och i så fall varför?

– Choicekedjan. Det känns som om de är det enda bolaget, förutom oss själva som expanderar i resebranschen på den svenska marknaden. Ett företag som vågar expandera trots tuffa marknadsförhållanden.

 

Kom och lyssna till Björn Kjos på Travel News Studio i samband med Grand Travel Award 13 februari på Grand Hôtel. Boka din biljett till seminariet och du är samtidigt garanterad plats på kvällens stora prisutdelningsgala på www.grandtravelaward.se

 

 

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024