Annons:

Ingen effekt för ”Matlandet Sverige”

Satsningen ”Sverige – det nya matlandet” som sjösattes 2008 verkar inte ha gett någon effekt, visar en utvärdering.

Hittills har man satsat 1,1 miljard kronor på visionen om Sverige som en av världens främsta matnationer. Initiativet togs av landsbygdsminister Eskil Erlandsson och syftet var att skapa fler jobb och tillväxt i hela Sverige fram till år 2020, skriver besöksliv.se.

Pengarna som satsats är dels statliga medel och dels EU-pengar som har gått till olika projekt, direkta företagsstöd och exportstöd.

I höstas fick ett konsultföretag på uppdrag av landsbygdsdepartementet att undersöka om satsningen gett någon effekt så här långt. Resultatet av undersökningen visar att av de åtta mål som satts upp inom besöksnäringen, så är Sverige bara på väg att uppnå ett till 2020, nämligen ökad lönsamhet i restaurangbranschen. Däremot verkar inte lönsamheten sticka iväg högre än tjänstenäringens kurva i övrigt. Två andra mål är att Sverige ska lyckas få fler krogar i Guide Michelin och fler restauranger med betyget ”internationell mästarklass” och ”svensk mästarklass” i White Guide. I White Guide ökade antalet restauranger från 27 till 34. I Guide Michelin sjönk däremot antalet svenska restauranger från 14 till 10 mellan åren 2008 till 2012.

Inte heller gästnätterna på landsbygden verkar ha ökat, ej heller antalet bönder som blivit ”multiföretagare” genom att starta gårdsbutik, boende eller restaurangverksamhet. Den enda mätbara effekten som konsultföretaget kan se är ökad kännedom som svensk matlagning utomlands och Visit Swedens marknadsföring har genererat mycket publicitet. För att Matlandet-satsningen ska lyckas nå sina mål till 2020 måste man sätta tydligare mätbara mål och göra en grundlig problemanalys, anser konsultföretaget som genomför undersökningen.

Kommentarer är stängda.