Finnairs punktlighet ligger nu på 84,4 procent. Att förbättra punktligheten är en del av flygbolagets strategi att göra vägen till Asien så snabb och smidig som möjligt.
– För våra kunder är punktlighet något som prioriteras mycket högt, särskilt för de som reser i affärer. Finnair är kända för sin punktlighet och därför är det extra glädjande att vi förbättrat oss ännu mer från i fjol, säger Kenneth Gillberg, Skandinavienchef på Finnair.
I övrigt ökade Finnairs passagerartrafik mellan Sverige och Tokyo med 26 procent. Trafiken till New Delhi ökade med 22 procent. Däremot minskade den totala passagerartrafiken mellan Sverige och Asien. Det beror främst på att kapaciteten till Asien minskade runt det kinesiska nyåret, då efterfrågan på resor från Asien till Europa är låg.
– Det kinesiska nyårsfirandet bidrog till något färre bokningar från stora destinationer som bland annat Shanghai och Peking. Men vi har goda förväntningar om att trafiken till Asien och framförallt Kina kommer att se bättre ut framöver, säger Kenneth Gillberg.