Annons:

Kontroversiella NDC granskas

Stridslinjerna formerar sig runt IATA:s kontroversiella New Distribution Capability-projekt, NDC.

Globala onlineresebyråer, gds:er och företrädare för storföretag kräver att det amerikanska transportdepartementet (DOT) granskar NDC närmare i sömmarna, eftersom man befarar att projektet är en rökridå som kommer att begränsa pristransparansen på flygbiljetter och göra det omöjligt för resenärer att hitta och jämföra publika flygpriser.
I mitten på mars lämnade IATA in en ansökan till DOT och begärde godkännande för den nya xml-standard. Det är grunden för NDC som ska förbättra flygbolagens möjligheter att sälja tilläggstjänster via resebyråer och andra indirekta försäljningskanaler
IATA betonar fördelen för konsumenterna som enklare kommer att kunna köpa tilläggstjänster som wi-fi ombord, speciella matönskemål och lounge- access. Genom att samla in mer information kan resenärerna erbjudas skräddarsydda erbjudanden.
Skeptiska branschföreträdare, som skapat organisationen Open Allies for Air Fare Transparency, vill dock att departementet ska granska frågan på djupet enligt resesajten Beat Travel. De menar att flygbolagens verkliga mål är att ”avskaffa dagens system med publika priser där vilken konsument som helst kan jämföra priser anonymt och effektivt”. De har också fått klartecken för en förlängd remisstid, eftersom frågan är komplex och känslig.
Några av de mest högljudda kritikerna är lobbyorganisationen Business Travel Coalition och New York Times ledarsida. Flygbolaget Delta har i sitt remissvar dömt ut gds:ernas tekniska förmåga att leverera vad flygbolagen önskar.
Samtidigt som NDC-striden pågår försöker gds:erna, som förser resebyråerna med flygbolagens priser, att visa att de kan tillgodose flygbolagens krav. Exempelvis har Travelport och American Airlines slutit avtal där flygbolagets tjänst med uppgraderad sittplats med större benutrymme och bättre service ska kunna säljas via resebyråerna, vilket tidigare inte varit möjligt.
– Vi jobbar väldigt mycket med så kallad merchandising, och med att möjliggöra för flygbolag att göra sina tilläggstjänster tillgängliga i våra kanaler såväl via traditionella prislastningskanaler som flexibelt via flygbolags egna API:er. NDC är fortfarande i ett tidigt skede och den faktiska betydelsen ännu oklar, även om tanken med att skapa standarder för merchandising kan ha ett värde, säger Travelports Nordenchef Mathias Andersson.

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024