Annons:

ABBA ökar turismen till Sverige

Nytt ABBA-museum i Stockholm förväntas gynna turismen.

Turismforskningsinstitutet Etour vid Mittuniversitetet har undersökt i vilken utsträckning fans reser för sin favoritmusiks skull. Forskning visar hittills att hälften av ABBA-fans har genomfört tio resor eller fler utifrån sitt intresse för ABBA.

– När det gäller de ABBA-fans som svarat på vår enkät har nästan 80 procent rest från sin hemort för att se ABBA spela och en av tio har rest till ett annat land eller till om med till en annan kontinent, säger Christine Lundberg på Etour.

Den 7 maj öppnar ABBA The Museum och turismen till Stockholm och Sverige förväntas öka tack vare museet. Forskningen hittills visar i alla fall att popkulturella fenomen har stor betydelse för svensk turism.

– Nästan sex av tio av fansen uppger att de redan besökt Sverige tidigare på grund av ABBA, säger Christine Lundberg.

83 procent av fansen säger att det är troligt eller mycket troligt att de kommer att besöka ABBA-museet i framtiden. Åtta av tio av fansen uppger också att de rest till platser de annars inte skulle ha valt tack var sitt intresse för ABBA.

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024