Annons:

Emirates gör intåg i Sverige

Emirates intåg i Sverige med nya linjen Stockholm–Dubai i september skärper konkurrensen på Asienrutterna och väntas leda till priskrig. Emirates dagliga rutt tillför 346 säten och dessutom tillkommer Norwegians långlinje till Bangkok.

Finnair är inte förvånade över Emirates svenska expansion – men inte heller skrämda.
– Det var bara en tidsfråga. Men vi håller fast vid vår strategi, vi gör det vi är bra på, inte minst på företagssidan. Det finns nog andra som är mer skakiga i byxan, säger Skandinavienchefen Kenneth Gillberg.
Enligt statistik från affärsresebyrån HRG är Finnair störst i Norden på affärsresor till Asien, 25 procents marknadsandel. I Sverige är Asienkampen stenhård om affärsfolket mellan Finnair, Lufthansa och SAS (18,19 respektive 20 procent).
– Även med Emirates på banan är den snabbaste vägen till Asien via Helsingfors, och tid är pengar. Vi öppnar också nya Asienrutter, i år Hanoi och Xian i Kina, säger Gillberg.
Emirates blir det andra gulfbolaget som flyger från Sverige. Qatar Airways var först och har även daglig trafik från Köpenhamn och Oslo. Enligt statistik från Ticket är Qatar det tredje största reguljärflygbolaget för privatresenärer på Asienlinjer (11 procents marknadsandel) efter Thai Airways (32 procent) och aggressivt växande Turkish Airlines (14 procent).
– Som vår vd Akbar al Baker alltid säger, konkurrens är hälsosamt. Eftersom vi hela tiden växer med nya destinationer blir den totala kakan större och där finns nya volymer att hämta. Men vi måste vara på tårna och vara bättre än alla andra, säger Günter Saurwein, Qatar Airways Nordenchef.
Qatar Airways flyger dagligen en Airbus 330 med 260 flygsäten till Doha, där majoriteten av resenärer byter till någon av bolagets övriga 125 destinationer. De största resmålen för svenskar är Thailand, Indien, Honkong, men även nischdestinationer som Maldiverna och Seychellerna. Likheterna med Emirates är många. Doha och Dubai har samma strategiska placering mellan Europa och Asien, bägge flygbolagen har moderna flygflottor, prisas för sin service och deras linjenät växer snabbt.
Emirates är dock storebror av de två, räknat i omsättning: 110 miljarder kronor 2011 jämfört med Qatars 44 miljarder.
– Men vår fördel är att vi är väletablerade i Sverige sedan sex år tillbaka. I Danmark finns vi sedan tre år och där har vi fortsatt att växa även sedan Emirates startade sin Köpenhamnslinje hösten 2011, säger Saurwein.

Kommentarer är stängda.