Annons:

”Mobilen blir saknade länken mellan mitt fysiska och digitala liv”

Missa inte TN Studio Digital 3 juni med karismatiska e-handelsgurun Sarah Wittbom som konferencier. Till vardags är hon vd för konferensen Nordic Ecommerce Summit, och tycker att traditionell e-handel och resebranschen kan lära sig av varandra.

Du gillar ju att berätta historier. Vilken är resebranschens viktigaste digitala historia?

–         I Thomson Holidays interna nyhetsbrev i maj 1981 skrev man, ”Clickety, click… 66 travel agents in Barnet, Basildon, Bedford, Bracknell, Colchester, Guildford, Harlow, Kingston, Reading and Slough are now tapping away at keyboards attached to the familiar color telly and booking holidays directly from the TV screen Thomson Holidays.” Det var den första B2B-online shopping-lösningen i världen. Det som är så rörande är att Colin Palmer, som då var Thomsons  Holidays commercial director, var så stolt över att de var först i världen.

 

Kan resebranschen lära sig något av den vanliga e-handeln?

–         Resebranschen har varit bra på att jobba mot mer digital försäljning och att inspirera sina besökare till köp. Det borde övrig e-handel lära sig mer av. Dock tror jag resebranschen skulle lära sig mycket av att titta på hur övriga e-handelssajter jobbar med att optimera varje del till att bli så friktionsfri för besökaren som möjligt. Kanske också att lägga upp själva ”köpandet” mer lustfyllt än som en mer traditionell bokningsfunktion.

 

Hur ser du på mobilens roll vid framtida transaktioner på webben?

–         Mobilen kommer vara den saknade länken mellan mitt fysiska liv och mitt digitala liv. Mobilen kommer lära mig handla på helt nya sätt och handla bättre i redan existerande kanaler. Något jag inte kan leva utan alltså.

 

Vad irriterar dig mest på svenska resessajter?

–         Att sajterna inte känner igen mig bättre trots att jag köper resor varje vecka och att de inte rekommenderar mig alternativ som passar mig bättre. Sen skulle jag vilja att själva bokningsprocessen var lite roligare. Boka resa är något mycket positivt för mig – även i jobb – och den känslan skulle jag vilja förstärktes när jag bokade min resa på nätet.

TN Studio Digital äger rum 3 juni kl 12-17Sheraton Hotel Stockholm, och inkluderar lunch, kaffe med fika och avslutande mingel. Övriga föreläsare kommer från globala analysföretaget PhocusWright, Google, Travellink, Maxus Communications och Amadeus Scandinavia.

 

Läs mer och boka din plats på Travel News Studio Digital här.

 

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024