Annons:

Norwegian större än SAS i börsvärde

Norwegians rekordnotering i april på Oslobörsen har lett till att det norska lågkostnadsbolaget har ett börsvärde som med råge är dubbelt så stort som SAS. Dessutom har aktierusningen gjort Norwegians vd och ägare Björn Kjos till miljardär.

Norwegian satte flera börsrekord under april – och efter ett kraftigt förbättrat kvartalsresultat i mitten på månaden rusade börskursen upp till över 270 kronor per aktie, en ökning med 167 procent från 103 kronor jämfört med ett år tidigare. Totalt ger det bolaget ett börsvärde på 10 miljarder svenska kronor (9,37 miljarder norska). SAS däremot har, trots att aktien stigit 52 procent sedan april förra året, endast ett börsvärde på drygt 4,1 miljarder kronor. Skillnaden i börsvärde mellan de två skandinaviska flygjättarna är 141 procent, till Norwegians fördel.
Norske börsanalytikern Hans Erik Jacobsen från First Securities är inte förvånad.
– SAS har inte visat lönsamhet på lång tid, medan Norwegian växer och har en bättre lönsamhet. Avgörande är att Norwegian har en mer kostnadseffektiv drift än de flesta andra flygbolag.
Det var klang- och jubelföreställning i norsk affärspress när Norwegian visade upp sitt resultat för första kvartalet, det traditionellt svagaste för alla flygbolag. Även om Norwegian gjorde en förlust före skatt (EBT) på –160 miljoner norska kronor var det 238 miljoner bättre än samma kvartal 2012. Det var dessutom det bästa driftsresultatet någonsin, 69 miljoner norska kronor (–575). Flera andra nyckeltal pekade också i positiv riktning: en passagerarökning på 8 procent och en trafiktillväxt mätt i RPK på 19 procent. Trots att kapaciteten ökat med 21 procent låg beläggningsgraden (kabinfaktorn) stabilt på 76 procent, endast en procentenhet ner jämfört med 2012. Riskerar då aktiemarknaden att bli fartblind? Dreamlinerproblemen ser ut att vara över, men långlinjesatsningen är ändå ett högriskprojekt. Den europeiska satsningen med bland annat en ny bas på London Gatwick som är Easyjets hemmaplan kan också bli en kostsam affär. Men Hans Erik Jacobsen tycker inte att Norwegians aktie är övervärderad.
– Jämfört med lågkostnadsbolagen Ryanair och Easyjet är den inte det. Långlinjesatsningen bygger på att Norwegian har mycket lägre kostnader än konkurrenterna, samma sak gäller satsningen på att växa utanför Norden på europeisk basis. Utmaningen för Norwegian i år blir att fylla planen när produktionen ökar med ytterligare 25 procent, säger han till Travel News.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024