Annons:

Birka Cruises satsar på närproducerat

Birka Cruises lägger om sin köksstrategi och satsar stort på närproducerade råvaror och säsongsanpassade menyer.

− 42 procent av våra gäster tycker att det viktigaste vid ett restaurangbesök är att man serveras lokala råvaror. Det visar en nyligen genomför undersökning och är något vi vill skriva under på, säger Sandra Miller Kinge, marknads- och kommunikationschef på Birka Cruises.

Vid årsskiftet inleddes ett nytt samarbete med välrenommerade kocken Fredrik Eriksson som har sett över kökets inriktning. Resultatet är en meny som

anpassas efter säsongens råvaror och gärna närproducerade sådana i så stor utsträckning som möjligt. Bland annat har Birka Cruises börjat samarbeta med Skärgårdskött.

− Våra gäster sätter stort värde på matupplevelsen och den nya köksstrategin blir en garant för hög kvalitet, variation och upplevelse. Att handla närproducerat stöttar vi av flera skäl, inte minst för miljö och kvalitet, säger Sandra Miller Kinge.

Även när det gäller dryck och bröd finns det närproducerade alternativ. På kryssningen serveras sedan början av året lokalt producerade drycker gjorda på ekologiska råvaror från Norrtelje Brenneri. Och i vår lanserar Birka Cruises ett nytt hårdbröd tillsammans med Vilmas Knäcke – ”Birkas Knäcke” gjort på ekologisk surdeg.

− Självklart spänner den här inriktningen över hela köket. Det är en långsiktig process som vi har rivstartat nu i vår. Väldigt roligt tycker vi och det ska bli spännande att se hur våra gäster tar emot det, säger Sandra Miller Kinge.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024