Annons:

Mannen som ska lyfta Resia online

Första utmaningen för Resias nya online manager Krister Bergström är att hitta synergier mellan Resias och Resfebers onlineverksamheter för att öka lönsamheten på nätet. Steg två blir att växa internationellt.

– Vi har en tillväxtplan för den internationella organisationen, där Norge och Danmark har en betydande roll.
Vilka varumärken som Resia har planer för i grannländerna kan Krister Bergström inte avslöja i dagsläget.
– Det kan röra sig om Resfeber, som redan har verksamhet i Danmark och Norge, Resia eller något av de andra varumärkena Bengt-Martins och Cruisemarket, säger han.
Förutom kontor i Göteborg och Stockholm har Resia sedan förvärvet av Resfeber även kontor i Oslo och Köpenhamn.
Krister Bergströms främsta uppgift är att se till att Resia växer och tar position online. I början läggs mest fokus på den svenska organisationen och att integrera Resfeber, samtidigt som varumärkena Resfeber och Resia ska leva vidare sida vid sida.
– Det finns många synergieffekter att hämta genom att ha varumärkena under samma paraply. Det kan handla om allt från teknik och produktutveckling till att jobba med affärsutveckling. Därigenom kan vi förstärka både volymer och marginaler.
I pressreleasen skriver ni att ni ska ”våga” tjäna pengar, vad menar du med det?
– Det handlar om att analysera kundbeteende och drivkrafter, vilket spelindustrin som jag kommer ifrån arbetat mycket med. Det är resebranschen inte lika bra på. Här finns möjligheter att förstärka marginalerna och volymerna.  
Krister Bergström har jobbat närmare 20 år inom spelindustrin på bland annat Interactive Gaming Systems, IGS (Eklundgruppen/Bingolotto), Svenska Spel och Boss Media. Han har också varit grundare och delägare i NYX Interactive. Den här bakgrunden, menar Resias koncernchef Eva Moen Adolfsson, är viktig för Resias framtida utveckling.
– Krister har haft nyckelroller i spelindustrin under en period då den branschen varit under stark tillväxt online och han har ett starkt fokus på affärsutveckling, volymtillväxt och kundnytta. Han är dessutom en mycket sympatisk person med en härlig energi.
Hon tycker inte att det är något problem att Krister Bergström saknar resebyråerfarenhet.
– Det är just Kristers tidigare erfarenheter utanför resebranschen som är en viktig bit i vårt pussel. Branschkompetens har vi redan gott om inom företaget.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024