Annons:

Accor siktar på 1 000 Mercure-hotell inom fem år

Accors Mercure-segment ska bli hotellkedjans kassako.

Accor presenterade sina nya expansionsplaner under en konferens i London i veckan. Accor öppnade sitt första Mercure-hotell i Sverige i våras, men har cirka 700 stycken under det varumärket runt om i världen. Mercure är ett mellanklasshotell och ska nu bli Accors framgångssaga.

– Mercure-kedjan, som idag drivs genom franchise- och managementavtal, är avgörande för Accor-koncernens expansion. Tack vare det arbete som genomförs i partnerskap med våra franchisetagare och tack vare vår effektiva distribution ökar nu Mercures attraktion hos både hotellägare och gäster. Mercure för in ny kraft, modernitet och innovation i segmentet för mellanklasshotell, säger Yann Caillère, vd för Accor.

Kedjan har expanderat med i genomsnitt ett hotell per vecka och med över 15 000 nya rum mellan 2011 och 2012. Under 2012 stod Mercure för 21 procent av alla nya rum som öppnades av Accor-gruppen.

Mercures viktigaste marknader är Frankrike (232 hotell), Tyskland (112 hotell) och Storbritannien (73 hotell). Expansionen sker främst i Brasilien (64 hotell) och Australien (63 hotell). Under 2013 har Mercure även lanserat sina första anläggningar i Turkiet och Sverige och totalt sett planerar kedjan att öppna 53 nya hotell under året.

 

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024