Annons:

Dyrt att stava fel på flygbiljetten

En passagerare fick betala för en helt ny biljett på grund av en missad bokstav i biljettbokningen.

Engelsmannen Frederick Hubbard var tvungen att betala för en ny flygbiljett till Detroit när han missade ett ”e” i sin bokning med Lastminute.com. Herr Hubbard debiteras en administrationsavgift på 464 kronor och 5 573 kronor för en ny, återbetalbar returbiljett, enligt brittiska Metro.

En ny europeisk konsumentgrupp har uppmärksammat flera liknande fall och arbetar nu för att resebyråer och flygbolag ska sluta med sina saftiga avgifter för små stavfel. Frederick Hubbard klagade till Lastminute.com och fick till slut tillbaka sina pengar efter 16 veckor.

– Att behöva vänta så länge bara för att göra en liten stavningsförändring är vansinne, säger han i Metro.

Lastminute.com försvarar sig med att just hans fall tog olyckligt lång tid att lösa.

Europeiska kommissionen planerar nu att reformera konsumenternas flygrättigheter och uppmanar till ett slut på ”bestraffande” administrativa avgifter för stavfel.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024