Annons:

Pride ett lyft för turismen i Sverige

Pridefestivalen som inleds nästa vecka, lockar alltfler utländska besökare.

Det betyder ökade intäkter för Stockholms turistnäring och då speciellt för de hotell och restauranger som riktar sig till en hbt-publik. Pridefestivalen är det största årligen återkommande evenemanget i Stockholm sett till antalet deltagare.

– Arrangörerna ser en stor ökning av internationella besökare mot att festivalen tidigare var ett svenskt eller nordiskt evenemang, säger Christina Guggenberger i SVD Näringsliv.

Hon är ansvarig för partnerprojektet Stockholm Gay and Lesbian Network (SLGN) inom Stockholm Visitors Board. I SLGN ingår som samarbetspartners hotell och restauranger som vill vända sig till en hbt-publik.

– Mina partners har märkt en stor skillnad under Pridefestivalen när det gäller internationella hbt-besökare, säger Guggenberger.

Enligt SLGN är hbt-segmentet intressant för besöksnäringen då det anses vara en köpstark målgrupp med högre disponibel inkomst samt en dokumenterad högre konsumtion på besöksmålet.

Kommentarer är stängda.