Annons:

Surfplattan dubbelt så poppis på semestern

På ett år har surfplattan fördubblat sin popularitet som reskamrat.

Det avslöjas i Stena Lines Bilsemesterrapport 2013. När det kommer till planering inför resan tar majoriteten, 81 procent, Google till hjälp för att göra research. Valet av resmålet kan ändå i alla högsta grad influeras av vänners inlägg på Facebook, Twitter eller Instagram. Mer än varannan svensk, 51 procent, uppger nämligen att de påverkas av sina bekantas bilder eller uppdateringar i sociala medier.

Väl under bilsemestern ser svenskarna till att ha packat med sig sina viktigaste teknikprylar. Nio av tio tar med sig mobilen på resan och närmare varannan, 48 procent, försäkrar sig om att inte lämna GPS:en hemma. Datorn är ett måste för 42 procent av svenskarna och surflattan tas med av närmare var tredje person, 32 procent. Surfplattan står för den största ökningen när det kommer till teknikprylar som svenskarna tar med sig på resan: förra året var det blott 16 procent som packade med sig läsplattan.

– Både surfplattan och mobiltelefonen är populära och användbara på bilsemestern. Dels kan man planera, researcha och kolla kartor längs vägen, dels kan man dokumentera och dela resan med andra.  Jag tror surfplattan kommer att bli ännu mer populär att packa med sig i bilen till nästa år, säger Jesper Waltersson, informationsansvarig på Stena Line.

Kommentarer är stängda.