Annons:

62 procent av svenskarna skippar resebyrån

En ny undersökning från Tradedoubler visar att majoriteten svenskar sätter ihop sin resa på egen hand.

I dagarna släpper Tradedoubler en undersökning som visar hur svenskarnas köpmönster har förändrats när vi köper och planerar våra semesterresor. Undersökningen visar bland annat att 62 procent av semesterresenärerna väljer att sätta ihop resan på egen hand och skippar den traditionella resebyrån.

En av fem resenärer bokar dessutom semesterresan via mobilen. Det blir med andra ord allt viktigare för traditionella resebyråer, men också hotellkedjor och flygbolag, att ha en digital närvaro för att behålla kunderna. 

Mer än hälften av resenärerna använder olika prisjämförelsesajter när de syr ihop sina resor; 57 procent när de bokar hotell, 53 procent när de bokar flyg och 59 procent när de bokar semesterpaket. 

När det gäller flyg anger 71 procent av resenärerna att de alltid använder sig av prestationsbaserade marknadsföringskanaler för att säkerställa att de får bästa möjliga pris. Endast 38 procent anger att de är trogna ett särskilt bonusprogram knutet till ett särskilt flygbolag.

– Resenärer har idag obegränsat mycket information att ta del av när de ska boka semesterresan. Smarta telefoner och surfplattor gör att de enkelt kan ta del av olika erbjudanden via prestationsbaserade marknadsföringskanaler och göra research närsomhelst, oavsett om det är på bussen, på jobbet eller i soffan hemma, säger Magnus Nyström, CTO, på Tradedoubler.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024