Annons:

Singapore Airlines pensionerar sin ”Singapore Girl”

Singapore Airlines tar ett steg bort från den berömda "Singapore Girl" som har traditionellt varit i centrum för reklamkampanjerna.

I en ny serie reklamfilmer som lanseras i veckan, är budskapet ”The Lengths We Go To”, och därmed byter flygbolaget fokus från sina välexponerade flygvärdinnor till flygbolagets kundservice. I den nya kampanjen, som är inspelad i Kina, Venedig och Skottland, handlar det mer om passageraren än om flygvärdinna.

– Kampanjen handlar mycket om Singapore Airlines anda, och de ansträngningar vi gör för att se till att varje kund känner sig hemma, känner att deras behov tillgodoses och tas om hand, säger Sheldon Hee, Singapore Airlines avdelning för marknadskommunikation och utveckling.

Reklamfilmerna har skapats av byrån TBWA.

– Eftersom tiderna förändras, måste varumärket utvecklas med dessa förändringar. Vad vi ville göra var att skapa ett fräschare, mer relevant och modernt intryck för flygbolaget, säger Robin Nayak chef för reklamstrategierna.

Den första ”Singapore Girl” dök upp för omkring 40 år sedan, och hon har sedan dess blivit en stor ambassadör för Singapore Airlines och har varit en unik igenkänningsfaktor för flygbolagen, men hon har även väckt kritik för att vara sexistisk och för att hon porträtterar en stereotyp asiatisk kvinna.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024