Filmen Flygplan är en historia som bygger vidare på barnfilmerna Bilar och Bilar 2. Överenskommelsen innebär att SAS kommer att synas i olika marknadsföringskanaler som Disney Nordic genomför kring premiären av Flygplan på bio och DVD/Blu-ray. SAS får även rätten att anordna egna marknadsföringsaktiviteter baserade på filmen.
– Vi är såklart väldigt glada över att den efterlängtade uppföljaren till Bilar-filmerna handlar om just flygplan och att vi får möjligheten att samarbeta med Disney under lanseringen av filmen, säger Stefan Hedelius, strategi- och marknadschef på SAS.
– I Norden är SAS en självklar samarbetspartner för oss. Vi delar ambitionen att skapa positiva upplevelser för de som använder våra produkter, vi delar engagemanget i familjemålgruppen – och i och med att temat på vår nästa storfilm är flygplan är detta ett perfekt start på ett starkt partnerskap inom ramen för Disneymedia+, säger Anna Glanmark, marknadsdirektör, The Walt Disney Company Nordic.
Utöver SAS samarbetar Disney med British Airways i Storbritannien, Lufthansa i Tyskland och American Airlines i USA. I Sverige har filmen Flygplan biopremiär den 27 september.