Annons:

TN Studio-talare: ” I tuffa tider räknas varenda krona”

Ryanairs f d marknads- och försäljningsdirektör Sinead Finn är ett av dragplåstren till Travel News Studio i Stockholm 25 november. Travel News fick en pratstund med henne om Michael O´Leary, Stockholmsminnen – och hur resebranschen kan bli bättre på att tjäna pengar på tilläggstjänster.

Varför ska folk komma och lyssna till dig på Travel News Studio 25 november ?

– Min föreläsning tillsammans med en panel ska visa hur mycket mer flygbolagen skulle kunna kommersialisera och tjäna pengar på de kunder som de har. Tilläggstjänster kan appliceras på alla företag, så även om jag lägger mitt fokus på att prata om flyget, så kan alla andra typer av reseföretag också ha nytta av att komma och lyssna.

 Vad mer konkret handlar din föreläsning?

– Jag ska tala generellt om vad reseindustrin kan lära sig från detaljhandeln.

 

Intäkter från tilläggtjänster är ett riktigt hett ämne i resebranschen – varför?

–  Bränslepriserna fortsätter att vara höga och yielderna, snittintäkterna, är under press till följd av recessionen och ökad konkurrens – och därför räknas varje krona.

 

Är resebranschen generellt duktiga på att tjäna pengar på tilläggstjänster?

–      Nej. Det finns massor av lågt hängande frukt som ingen börjat plocka ner än.

Du arbetade 11 år i Ryanair, vad var det viktigaste du lärde dig?

–   Business handlar om att tjäna pengar.

Hur var det att jobba med Michael O´Leary?

–   Det gav många pulshöjande utmaningar.

Ryanair är mästare i klassen när det gäller att tjäna pengar på tilläggstjänster, ancillary services. Några framgångar och misslyckanden du minns?

–  Framgångarna är för många för att nämna på det här korta utrymmen. Ett misslyckande är aldrig ett misslyckande. Misslyckandet ligger i om du inte försöker alls!

Sedan du lämnade Ryanair 2011 driver du ditt egna konsultbolag, Affanity, vad gör du där?

–   Jag arbetar med företag inom området Travel och Technology. Jag hjälper resebolag att förbättra sina intäkter och konvertering genom affärsutveckling och best practice-partnerskap. Jag hjälper även amerikanska företag att etablera sig i Europa.

Är flygbolagen den del av branschen som kommit längst?

–    Det varierar stort. En del flygbolag är mycket avancerade, medan andra inte ens har biluthyrning i sitt bokningsflöde.

Du har en panel med dig på scen, från teknologiföretagen Adara och Datalex – vilka är de och varför vill du ha dem med?

–   Datalex är väldigt duktiga på retail-lösningar för flygbolag och resebyråer. Adara är en konkurrent till Google och hjälper flygbolag och reseföretag att tjäna pengar på sin data. Adara startades i Silicon Valley, men har nu etablerat sig i Europa också.

 

Har du varit i Stockholm förut?

–   Jag bodde i Norge 1997 och gillade verkligen den nordiska livsstilen. Jag har varit i Stockholm många gånger. För länge sedan när jag var marknads- och försäljningsdirektör för Ryanair så ”demonstrerade” vi med våra lågprisbanderoller samtidigt som SAS släppte sitt årsbokslut som var väldigt dåligt. SAS tog det dock med gott humör!

 

Travel News Studio hålls på Sheraton i Stockholm 25 november. Under halvdagen, från kl 12 – 17 , belyser vi temat tilläggstjänser under rubriken ”Så får du kunden att öppna plånboken”. Sinead Finn är en av talarna. De övriga är Bobby Healy, chief technology officer på hyrbilsbrokern Car Trawler, Göran Skugge, Price Gain, Peter Lövgren, vd på Pax Port. I Sinead Finns panel deltar även Tobias Wessels, Europachef för Adara och Ornagh Oban på Datalex. I seminariet ingår även nätverkslunch, eftermiddagsfika och vinmingel efteråt. Priset är 1 495 kronor exkl moms. Rabatterat pris vid minst tre deltagare från samma företag, 1 195 kronor exkl moms per person.

 

Trots att det är mer än en månad till seminariet har närmare 100 nyckelpersoner från resebranschens alla delar anmält sig. De drygt 40 företag som hittills anmält en eller flera deltagare är: MrOrange, Nordic Choice Hotels, Accor, Scandic, Finn.no, Travellink, Swedavia, SJ, American Express Business Travel, The Card, Ticmate, Taxi Stockholm, Hotell Rival, Sabre, Sembo, Visit Technology, Kullaflyg, SBTA, Kuoni, BCD Travel, Virgin Atlantic, Resevaruhuset, Gothia Towers, Resebemanning, Haman Scandinavia, Blekingeflyg, Icelandair, Ticket Biz, Amadeus Scandinavia, Inflight Service, Swebus, Linkon, Flygstolen, Traveas, Norwegian, Nordic Travel, Etraveli, Europcar, Favoritresor, Skansen, Sheraton.

 

Läs mer om talarna och anmäl dig här:

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024