Annons:

Stark tillväxt för Norwegian i Europa

Tredje kvartalets resultatrapport visar att Norwegian växer kraftigt i alla europeiska marknader. Bäst passagerartillväxt har basen på Gatwick, London.

Näst bäst passagerartillväxt har flygbolaget på Oslo Gardemoen och tredje bäst på Stockholm Arlanda. Resultatet före skatt (EBT) uppgick till 604 millioner norska kronor, jämfört med 873 millioner år 2012. Kostnaderna för inhyrning av ersättningsflyg för Dreamlinern uppgick till 101 miljoner kronor, vilket försämrar resultatet. Beloppet omfattar själva inhyrningskostnaderna, extra bränsle samt kostnader för hotell, mat och dryck till passagerare som drabbades av förseningarna. Den varma sommaren i Nordeuropa har dessutom resulterat i en trögare försäljning av sommarbiljetter, något som har drabbat både Norwegian och andra europeiska flygbolag.

– I det här kvartalet ser vi tydliga resultat av företagets tillväxtstrategi. Vi har en kraftig passagerarökning på alla marknader och vi har lyckats upprätthålla en hög kabinfaktor. Samtidigt har kvartalsresultatet påverkats betydligt av att vi har varit tvungna att hyra in ersättningsflyg för Dreamlinern. Detta tillsammans med att vanligtvis resebenägna nordeuropéer, valde att tillbringa sommaren hemma istället för på sydligare breddgrader, säger vd Björn Kjos.

Närmare sex miljoner passagerare flög med Norwegian under tredje kvartalet. Det är 800 000 fler än samma period förra året och en ökning med 16 procent. Trafiktillväxten (RPK) på 30 procent var betydligt högre, något som också hänger samman med att Norwegianpassagerarna nu flyger betydligt längre än de gjorde för ett år sedan.

Kvartalet präglades av kraftig produktionstillväxt med en ökning på 31 procent (ASK). Tillväxten är genomgående på alla marknader och den starkaste ökningen i antal passagerare har Londonbasen på Gatwick, där Norwegian ensamt står för 90 procent av flygplatsens tillväxt. Trots stark kapacitetstillväxt är kabinfaktorn hög. Kabinfaktorn för tredje kvartalet var 81 procent, ned en procentenhet jämfört med samma kvartal förra året. På långdistanslinjerna har Norwegian haft en kabinfaktor på över 90 procent.

 

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024