Kampen mellan flygbolag och distributörer av flygbiljetter om avgifter och it-investeringar har pågått en längre tid. Med Iatas nya standard för hur flygbolag skulle tillhandahålla information om flygbiljetter till slutkund skulle mellanhänderna kunna uteslutas. GDS:er som Sabre, Amadeus och Travelport skulle med andra ord drabbas mycket hårt.
Flygbolagen skulle få tillgång till information om sina kunder och därmed kunna skräddarsy erbjudanden. Bland annat Air France KLM, British Airways, Lufthansa, Emirates och American Airlines driver på projektet.
The European Travel Agents’ and Tour Operators’ Associations, ECTAA, och European Technology and Travel Services Association, ETTSA, uppmanar nu Iata att samarbeta i stället för att ensidigt utveckla NDC.
– I stället för att som nu vara på kollisionskurs föreslår man att man tillsammans utvecklar ett neutralt standardiserat system som fungerar för alla inblandade parter, som gör det möjligt för flygbolagen att effektivt sälja sitt omfattande utbud genom alla kanaler och som ger konsumenterna möjlighet att fritt jämföra kvalitet och priser, säger Svenska Resebyråföreningens vd Tomas G Olsson.