Annons:

TN Studio fullbokat – rekordstort intresse för tilläggstjänster

TN Studio 25 november är fullbokat. En av talarna är Paxports vd Peter Lövgren, med lång erfarenhet av tilläggstjänster som affärsidé. - Det är en fin balansgång mellan vad som känns acceptabelt för kunden och vad som känns småaktigt att ta betalt för.

Precis som i våras är TN Studio fullbokat, trots att det återstår mer än en vecka till halvdagsseminariet på Sheraton. 180 personer från hela resebranschen samlas för att djupdyka i det stekheta ämnet hur man ska öka försäljningsmarginalerna genom tilläggstjänster.

Först ut på scen under eftermiddagen blir Peter Lövgren, vd på Paxport, som bland annat samarbetar med charterflygbolagen runt tilläggstjänster. TN fick en pratstund med honom.

 

Varför ska folk komma och lyssna på dig på Travel News Studio?

– Jag kommer att dela med mig av våra erfarenheter av hur flygbranschen får kunden att öppna sin plånbok för olika tilläggstjänster, samtidigt som kunden upplever en mer skräddarsydd resa. Just denna bransch har väldigt framskjutna positioner inom området, och uppfinningsrikedomen är enorm.

Ancillary revenues, inkomstströmmar från tilläggstjänster, har ju blivit ett riktigt buzz word i resebranschen. Men hur viktigt är det för reseföretag att utveckla tilläggstjänster?

– För flygbranschen handlar det om en ren överlevnadsfråga. Pressen på biljettpriserna i kombination med stigande driftkostnader har resulterat i en intensiv jakt på nya intäktskällor.     

Paxport jobbar ju mycket tillsammans med charterflygbolagen – vad är det mest spännande ni gör just nu?

– I grund och botten handlar det om att sälja rätt tjänst till rätt person vid rätt tillfälle. Vi tittar därför mycket på målgruppsanpassade paketeringar och hur mottagligheten för olika erbjudanden varierar över tid. Vi arbetar även med att integrera tjänsteutbud och marknadsföring mellan flygbolag och researrangörer. 

Vilken är tilläggstjänsten du aldrig rekommenderar någon att försöka ta betalt för?

 

–  Det är en fin balansgång mellan vad som känns acceptabelt och småaktigt att ta betalt för. Det intressanta är att kundernas förväntningar hela tiden förskjuts – man uppskattar alltmer möjligheten att kunna skräddarsy sin resa. Ett mer konkret svar på frågan: att ta betalt för att få sitta bredvid sin kompis, vilket provats av vissa flygbolag, är att gå över gränsen.

Ni har jobbat i många år med tilläggstjänster innan det blev riktigt hett. Känns det som en revansch?

 – Snarare  en bekräftelse av att vi jobbar med rätt saker. Utvecklingen har definitivt spelat oss i händerna.

Vem ser du själv emot att få lyssna på under TN Studio?

 –  Ni har gjort ett bra urval av föredragshållare, jag ser fram emot att få höra dem alla.

 

 

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024