Annons:

Tågen är sena i onödan

Många tågförseningar är onödiga och kan inte förklaras av otillräckliga investeringar. Det slår Riksrevisionen fast i sin granskning.

Riksrevisionen har granskat om regeringen har gett ansvariga myndigheter och aktörer förutsättningar som bidrar till punktligheten, skriver TT. Granskningen pekar på flera brister.
Jernhusen, som är ansvariga för underhållsdepåer, får på pälsen för att de inte har byggt depåer i takt med den ökade trafiken. I dag måste tomma tåg ofta köras långa sträckor för att komma till en depå för underhåll. Det bidrar till trängsel på spåren och kostar stora summor.
Den låga förseningsavgiften, 10 kronor per minut, får också kritik.
– Den är minimal och ger absolut ingen effekt. Avgiften ger inte incitament för någon aktör att vidta åtgärder, säger Monica Rupprecht Hjort som lett granskningen.
Det är dessutom svårt att avgöra vem som orsakar förseningar och ska betala avgiften på grund av brister i statistiken. Redovisningen av punktligheten är inte relevant och så grov att variationerna jämnas ut och därmed ser punktligheten bättre ut. Inställda tåg ingår över huvud taget inte, trots att de så klart orsakar stora förseningar för resenärerna.
Trafikverkets styrning av banunderhållet är också otillräcklig och brister i upphandlingen av entreprenörer gör att kvalitet inte kan garanteras.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024