Annons:

ABBA drar in stora pengar till Stockholm

ABBA-museet lockar turister till Stockholm som stannar i flera dagar och spenderar mycket pengar.

Turisterna som kommer till ABBA-museet gör av med mycket pengar i Stockholm, stannar flera dagar och planerar att komma tillbaka inom kort.
250 000 personer har besökt museet sedan det öppnade i maj. Drygt hälften av dessa kommer från andra länder, enligt en kartläggning från turismforskningsinstitutet Etour vid Mittuniversitetet, skriver Besöksliv.
Genomsnittliga besökare till Stockholm brukar spendera 1 000 kronor per dag, men ABBA-turisterna sätter sprätt på omkring 2 000 kronor per dag.
Nio av tio besökare på museet säger att ABBA var den huvudsakliga anledningen till att de kommit till Stockholm, men tre av fyra besökte också andra attraktioner, framför allt Vasamuseet, Skansen och Fotografiska. Åtta av tio säger att de planerar att komma tillbaka till museet, de flesta inom ett par år.
– ABBA-turismen visar hur betydelsefulla fans av popkultur är för turismen generellt och för destinationer specifikt. Destinationer blir intressanta för nya besökargrupper tack vare sin koppling till ett populärkulturellt fenomen, säger forskaren Christine Lundberg.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024