Annons:

Så blev SAS dubbelt så stora på Facebook

SAS lyckades fördubbla antalet följare på Facebook under det senaste året. Så här gjorde de.

För ett år sedan var SAS följare på Facebook hälften så många som de 537 000 som de har i dag. 
– Tidigare använde vi i huvudsak Facebook för kundservice, det hette ju att man inte skulle använda Facebook för att sälja. Men vi bestämde oss för att testa att också använda det som en sälj- och marknadsföringskanal, säger Johan Kristiansson, digital marknadschef till Internetworld.
Vad SAS gjorde var att börja kategorisera sitt innehåll under våren. Fyra kategorier fanns: SAS-nyheter, kundservice, priskampanjer och underhållning.
Aprilskämtet om gilla-knappar ombord blev viralt och de bilder på personal i olika miljöer där SAS uppmanar folk att skriva pratbubblor är också populära. Varje inlägg som ger många delningar leder också till många nya följare. Ibland har SAS därför också betalat för marknadsföring på Facebook.
– Även priskampanjerna går väldigt bra. Där har vi oftast köpt till räckvidd som sedan genererat nya följare. Jag tror nyckeln är att blanda innehållet, vi ser inte att vi kan klara oss utan någon av delarna egentligen. Kundservice är till exempel fortfarande en väldigt viktig del.
Kampanjerna har lönat sig även rent ekonomiskt. Med råge.
– En kampanj gav hela 54 gånger pengarna tillbaka, mätt som mediakostnaden i förhållande till intäkter på våra sajter. När vi nu har ökat mediainvesteringarna på Facebook så blir ROI inte lika hög över tid. Men strategin har absolut genererat helt nya intäkter.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024