Annons:

Emirates nya Sverigelinje går ”plus-minus-noll”

Emirates nya Sverigelinje, som varit i gång i tre månader, är hittills en plus-minus-nollaffär, men har vissa veckor även gett lönsamhet. Det sade Emirates Sverigechef Björn Ekegren vid en pressträff i veckan.

Emirates har gått in med stor kraft i den svenska marknaden. Den dagliga linjen mellan Stockholm och Dubai flygs med en Boing 777 med 354 säten: När alla rekryterats till personalstyrkan kommer den att uppgå till 20 personer, inklusive nio personer som jobbar med operationen på Arlanda och resten med försäljning.

Nya linjer är sällan några vinstmaskiner, men Sverigechef Björn Ekegren, som tidigare arbetat 26 år inom SAS, är nöjd med de första månadernas trafik.

–          September, vår uppstartsmånad, var ingen bra månad, det erkänner jag villigt. Men oktober och november har gått riktigt bra, under några veckor har vi rent av varit lönsamma. Och beläggningsmässigt ser det riktigt bra ut fram till mars.

Vintern är högsäsong för trafiken till Dubai. I dagsläget fortsätter 60 procent av de svenska resenärerna vidare till andra destinationer inom Emirates globala linjenät, som totalt uppgår till 134.

–          Men över året räknar vi med att 70 procent reser vidare till Australien, Asien eller Afrika, säger Ekegren.

En hög andel av försäljningen går online, via den egna hemsidan och genom onlineresebyråer. En utmaning är att i högre utsträckning nå resebyråerna, inte minst de stora affärsresebyråerna.

–          Det tar tid att nå ut i marknaden, för även om många resesäljare säger att de känner till oss, vet de inte riktigt vad vårt varumärke står för, vår höga service och vilken omfattande linjenät vi har.

Emirates är också det enda flygbolaget i Skandinavien som har en förstaklass, åtta stolar på varje flygning. Linjen från Köpenhamn hade det inledningsvis, men togs sedemera bort.

Vilka unnar sig och tillåts åka förstaklass?

–          Det finns en efterfrågan. Konsulter och nyckelpersoner på företag, dock inte på de stora företagen med hårda travel policies, men även privatpersoner i high end-segmentet eller resenärer som verkligen vill unna sig en flygupplevelse. Vi hade en familj som bokade hela förstaklass för den egna familjen.

Emirates och övriga flygbolag från Arabiska gulfen anklagas ofta för att de konkurrerar på orättvisa villkor gentemot europeiska flygbolag. Gratis eller subventionerat bränsle från oljerika hemländer brukar vara en av anklagelserna. Men den anklagelsen har ingen grund enligt Björn Ekegren.

–          Vi tankar våra plan över hela världen, inklusive här på Arlanda och vi har inga subventioner. När Emirates startade 1985 fick vi subventioner av staten, som äger oss, men inte sedan dess till skillnad från många andra flygbolag. Vi är ett av världens mest lönsamma flygbolag.

–           

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024