Annons:

Ryanair satsar på storflygplatser

Ryanair gör en dramatisk omsvängning i sitt linjenätverk och går in på flera huvudflygplatser i Europa, Bryssel Zaventum och Rom Fiumicino. Det har lett till spekulationer om att Ryanair ska göra slag i saken och börja flyga från Stockholm Arlanda och Oslo Gardermoen, för att kunna konkurrera om skandinaviska affärsresenärer.

– Ryanair har insett om man ska fortsätta att växa rejält, nu när de lagt en ny stor flygplansorder, så behöver de ta marknadsandelar från befintliga flygbolag. Kanske kommer SAS och Norwegian att finna sig utmanade mer direkt av Ryanair om flygbolaget flyttar flighter från Stockholm Skavsta till Arlanda och/eller från Oslo Rygge till Gardermoen.
Det skriver flygsajten Airline Network News and Analysis, Anna Aero, som specialiserar sig på att kartlägga och analysera flygbolags linjenätverk.
Ryanairs strategi att fokusera på andraflygplatser verkar ställas på ända genom flygbolagets nya inriktning att öka sin tillväxt genom att satsa på affärsresenärer och familjer. Det är Rom och Bryssel som blir ”testpiloter”. Satsningen på Rom hänger ihop med att Alitalia åter är nära konkurs. Tills nu har Ryanair endast flugit från Roms mindre flygplats Ciampino.
Även Vueling storsatsar från Fiumicino, vilket betyder flygkrig mellan det spanska lågprisbolaget och Ryanair på fem linjer. I Bryssel däremot är det Brussels Airlines som blir Ryanairs konkurrent. Från februari öppnar lågprisjätten tio destinationer från huvudflygplatsen Zaventum till tre länder (Italien, Portugal och Spanien). Den strategiska förändringen i nätverksplaneringen är slående, menar Anna Aero i sin analys. Normalt när Ryanair lanserar nya rutter är det inte direkt konkurrens eftersom en eller båda flygplatserna är sekundärflygplatser. Men på nio av tio rutter från Bryssel blir det direktkonkurrens, på sex av linjerna konkurrerar minst två andra flygbolag.
Ryanairs offensiv på huvudflygplatser gör att många flygplatsdirektörer runt om i Europa, inklusive Stockholm Skavsta, kommer att behöva dubbelkolla sina avtal med flygbolaget för att se vad lågprisjätten lovat när det gäller kapacitet, frekvenser och linjer inför de kommande säsongerna.
– Ryanair har ju visat många gånger genom åren att man inte har några betänkligheter att flytta kapacitet och flygplatser när de känner att de behöver göra det, skriver Anna Aero.

Kommentarer är stängda.