Annons:

Gästerna ska bli hotellinspektörer

Sociala medier kan bli bränslet för förbättringar inom hotellvärlden. Det blev tydligt på Hotel Market Seminar i Stockholm i januari där mycket kretsade kring Tripadvisor och Facebook.

På ett välbesökt Hotel Market Seminar på Courtyard by Mariott Stockholm hamnade mycket av fokus på sociala medier och alla möjligheter som vår datarika värld ger hotellen. Tiden när enbart hotellinspektörer granskade hotell är sedan länge förbi. När betygen på Tripadvisor gör direkt avtryck på ett hotells lönsamhet blir sociala medier en viktig datakälla för hotell som strävar mot toppen.
– Alla som bor hos oss har rätt att bedöma hotellet. Naturligtvis är de positiva kommentarerna trevligast, men vi lär oss mer från negativa. Därför läser jag alla recensioner vi får på Tripadvisor, säger Martin Åkesson, general manager på Courtyard by Mariott Stockholm.
Behovet av hotellinspektörerna på Svensk Klassificering i Tripadvisors tidevarv ifrågasattes av Maarten Plesman vice vd på Revinate, men han fick mothugg.
– Gästernas synpunkter är viktiga för oss också. Därför kontrollerar vi exempelvis sängkvalitet och uppkopplingar, säger Rikard Bergsten, vd på Svensk klassi-ficering. Dåliga recensioner på Tripadvisor kan vara en varningsklocka för inspektörer.
Många av utställarna på Hotel Market Seminars var teknikbolag med olika lösningar på hur hotellen ska navigera i vår nya datarika värld.
Revinate samlar in data från tjänster som Booking, Yelp, Tripadvisor, Facebook, Google Plus och Foursquare och tolkar innehållet. Hotellens verksamheter betygssätts sedan på en skala 1-5.
Om ett hotell når 3,9 kan de sätta upp målet 4,1. Hotellgästerna har kanske haft synpunkter på frukostsortimentet. Då kan rapporten vara ett underlag för förbättringar, enligt Maarten Plesman, på Revinate.
– Ett hotell funderade på att byta lakan till en kostnad på 1 miljon dollar. Men vår rapport visade att bara en gäst hade klagat på lakanen det senaste året. Däremot hade tio klagat på hotellets wifi bara den senaste månaden. Då valde hotellet att förbättra sin wifi istället.

En kommentar

  1. Kjell Arntsen /Kjell.arntsen@gmail.com: Denna artikel är från 2014 men vad har hänt sedan dess? Har bott på många hotell när jag reser norrut i landet och kontrollerar då städning och andra saker som jag tycker är viktigt att personalen får reda på den kritik som jag lämnar samt att jag tar bilder på saker som jag anser kan göras bättre men var kan jag lämna mina bilder så att en efterkontroll kommer att göras?
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024