Annons:

Resan bokas i månsken

Vi bokar våra resor på nätet när barnen somnat och månen lyser. Vanligaste tidpunkten för en resebokning är mellan nio och tio på kvällen. Och måndag är den dag vi allra helst bokar på.

En av Nordens störst nätresebyråer, Supersaver travel, har undersökt hur och när deras kunder bokar resor. Svaren de fick visar att vårt bokningsbeteende ändrats ordentligt de senaste åren. För bara tre-fyra år sedan bokade vi våra resor från en dator, bärbar eller stationär, och framförallt på kontorstid, mellan 8 och 17. Idag är vanorna helt annorlunda.

Med den ökade användningen av mobila internetapparater – surfplattor och smarta mobiltelefoner – har vi förvandlats till the looking down generation. 30 procent av resebokningarna gör vi idag i de mobila apparaterna.

– Förutom att man bokar allt senare på kvällen märker vi att sökningen på resor ökar mest mellan 6 och 7 på morgonen. Vi tror att det handlar om att man har mobiltelefonen som väckarklocka. Och när man vaknat börjar man surfa på den medan man ligger kvar i sängen, säger Marléne Wallberg, marknadschef på Supersaver travel.

Därefter, visar undersökningen, tar vi med oss mobilen eller surfplattan till frukostbordet och fortsätter där. Och sedan använder vi samma apparater på bussen eller tåget till jobbet. Vid åtta-niotiden blir datorn vanligaste apparaten igen, medan redan vid tretiden på eftermiddagen ökar åter sökningen av resor på mobiltelefoner och surfplattor.

– Vi använder de mobila enheterna för att söka rätt på resan, men när det kommer till betalningen växlar vi fortfarande till datorn. Mobilen upplevs som för liten, det blir så krångligt att trycka in alla kontorkortssiffror på skärmen, säger Marléne Wallberg.

Början av veckan, måndagar och tisdagar, är de dagar då vi bokar flest resor. Undersökningen visar att vi kollar runt efter resor på lördagen och söndagen, men den konkreta bokningen och betalningen görs därefter oftast på måndagen.

Men kunderna går inte alltid direkt til nätresebyrån.

– Nej, de börjar allt oftare på en flygprisjämförelsesajt. Priskonkurrensen är enorm och kunden vill ha bästa priset. Jakten på billigaste resan fortsätter. Kunden styr, säger Marléne Wallberg på Supersaver travel som nyligen köpte Sveriges största jämförelsesajt, Flygresor.se, av just det skälet.

En annan trend som undersökningen bekräftar är att vi lägger allt mindre pengar på själva flygresan (eftersom biljetterna på grund av konkurrens och prisspress blivit så mycket billigare), men allt mer på semesterboendet. Bokningarna av fyr- och femstjärniga hotell har ökat med 20 procent senaste två åren hos Supersaver travel.

– Det är klart att ungdomarna bokar billigare hotell än sina föräldrar, men även unga resenärer blir mer och mer intreserade av att bo fint, säger Marléne Wallberg.

Text: Vagabond

Kommentarer är stängda.