Annons:

Etraveli ska expandera mera

Förre vd:n Ralph Axelson har tagit ett steg tillbaka och Mathias Hedlund har tagit hans plats. Dessutom har ledningsgruppen fått tre nya ansikten. När Etraveli nu möblerar om i toppen är målet tydligt: geografisk expansion.

– Etraveli växer kraftigt och vi har länge umgåtts med tanken att stärka ledningsgruppen och få in ny kompetens från andra marknader. Det är ett naturligt steg att ta för oss i nuläget, säger Etravelis styrelseordförande Erik Strand.
Att den avgående vd:n Ralph Axelson, som var med och grundade Etraveli för sju år sedan, nu får stiga åt sidan är inte alls konstigt enligt Erik Strand, som understryker att det inte handlar om någon schism eller petning.
– Vi vill tydligt visa att det är ett skifte genom att sätta in Mathias. Ralph är kvar som vice vd och de båda kommer att jobba tajt ihop. Med Mathias får vi in värdefull onlinekunskap i företaget, säger Erik Strand.
Etraveli förvärvade Svenska Resenätverket AB i början av januari, vars mest kända varumärke är metasajten Flygresor.se. I och med den affären tog sig OTA:n Etraveli in i en ny nisch, ett steg som var omdiskuterat i branschen (TN, februari 2014). Att den affären i kombination med att företaget nu har fått en ny ledning skulle vara ett tecken på en kursomläggning, vill den förre vd:n Ralph Axelson inte hålla med om.
– Etraveli har alltid jobbat med tillväxt och det ska vi fortsätta med. OTA:erna var tidigare där metasajterna är idag, det vill säga närmare kunden, så det är självklart intressant för oss att vara där, oavsett ledning.
När den nyss tillträdde vd:n Mathias Hedlund pratar framtid handlar det mest om geografi.
– Vi ska expandera genom förvärv på flera marknader, främst i Europa.

Ni finns idag i Norden, Tyskland, Ryssland och Nederländerna. På hur många mark-nader finns ni om fem år?
– Svårt att säga, men det handlar om många. Vi pratar om en rejäl expansion, säger Mathias Hedlund.
Mathias Hedlunds förändringsarbete handlar dock inte bara om att växa geografiskt.
– Vi ska bli bättre på e-commerce. Där har Etraveli, liksom hela resebranschen, stora möjligheter. Framförallt när det gäller att optimera alla flöden så att konsumenten inte bara hittar allt de söker hos oss, utan dessutom går hela vägen och slutför affären hos oss.
Mathias Hedlund var tidigare COO på Klarna och dessförinnan vice koncernchef på Eniro. Han har dessutom varit styrelseledamot i Etraveli sedan 2010. Han tillträdde sin vd-post den 1 mars.
Till ledningsgruppen har också rekryterats Anders Kedert, chef för operation, Henrik Svensson som försäljningschef och Lars Borchardt som it-chef.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024