SAS visade upp den första färdiga av nya kabiner bolaget nu sätter in i sju långdistansplan. Mycket gick i en grå ton, med blå accentfärger, och inredningen gav en sober känsla.
– Vi vill erbjuda den bästa komforten och serviceutbudet på interkontinentala flygningar från Europa, sa SAS koncernchef Rickard Gustafson under pressträffen på Kastrup.
SAS försäljnings- och marknadsdirektör Eivind Roald kallade de nya kabinerna för ett ”designprojekt, där man har utgått från hotell för att skapa rätt känsla.
I Business-avdelningen sitter man 1-2-1, så att alla passagerare har direkt tillgång till en gång. I Plus sitter man 2-3-2 och i Go 2-4-2.
Wifi finns ombord, gratis i SAS Plus och Business, men i SAS Go kostar det 149 kronor.
SAS har försökt skapa mer benutrymme genom att flytta upp så mycket som möjligt ovanför knähöjd. För Travel News reporter på ståtliga (nåja) 176 centimeter var utrymmet i Go helt okej, gissningsvis 15 centimeter från knäna till ryggstödet framför.
Skärmstorleken i ryggstöden sträcker sig från 15 tum i Business, över 12,1 tum i Plus till 9 tum i Go. Infotainmentsystemet har ett utbud på 200 filmer. Det finns USB-uttag och möjlighet att ladda både mobiltelefonen och datorn.
I SAS Business går det nu att ligga helt raklång för längder mellan 196 och 202 centimeter eller kortare. Sätena är framtagna i samarbete med Hästens. De kan ge massage och man kan själv ställa in hårdheten med hjälp av en luftpump.
Investeringen är på knappt 500 miljoner kronor för de sju kabiner som nu rullas ut och ska vara levererade till hösten.
Senare i år och under 2016 ska SAS dessutom få fyra nya Airbus A330-300 levererade. Från 2018 har SAS även beställt åtta Airbus A350-900, med option på ytterligare sex flygplan.
SAS Airbus A330-300
266 passagerare, varav
32 SAS Business
56 SAS Plus
178 SAS Go
SAS Airbus A340-300
247 passagerare, varav
40 SAS Business
28 SAS Plus
179 SAS Go