Annons:

Så ska Sverige klara konkurrensen om turisterna

Swedavias seminarium i Almedalen kan sammanfattas med tillgänglighet, värdskap och naturupplevelser som viktiga nyckelord.

Resandet i världen ökar kraftigt, vid år 2035 kommer antalet resenärer att vara 3,8 miljarder (jämför med 1,3 miljarder år 2008), enligt prognoser från Kairos Future som specialiserar sig på omvärldsanalys och strategi.

Men att få turistströmmarna att vända sig mot Sverige är inte en självklarhet och under Swedavias seminarium Hur reser vi i framtiden och hur påverkar det Sverige, lyfte representanter från resebranschen fram ett antal punkter om hur Sverige kan lyfta sina chanser att synas och bli mer attraktivt på turistmarknaden.

Ossian Stiernstrand, utvecklingschef på Göteborg & Co menade att Sverige måste bli bättre på tillgänglighet och att vi borde satsa på det som han menar är landets största tillgång – skärgården och naturupplevelser.

Visitas vd Eva Östling sa att Sveriges turistnäring behöver bli bättre med värdskap.

– Många svenska ungdomar åker till grannländer och arbetar. De får jobb för att de är duktiga på att leverera värdskap. Men vi kan alltid se olika gruppers behov av hjälp, där kanske vi ska se vad turister som ryssar och kineser behöver mer specifikt, sa hon.

Hon önskade också att se ett större samarbete mellan Sverige och övriga norden. 

– Vi måste se att Norden är en destination, och sen bryta ner det. Flyget är enormt viktigt, men vi måste även titta på båttrafiken och kryssningar. Vi måste vara kreativa i skapandet av nya destinationer.

 

Källa: Besöksliv.se

 

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024