Annons:

Så ska Skåne locka 400 000 besökare

Två investeringar för 100 miljoner vardera ska lyfta Skåne som besöksdestination.

Skånes djurpark ska efter en satsning på 100 miljoner kronor bli ”Sveriges främsta attraktion för åldrarna ett till tolv år”.

Det är den norska Lund gruppen som står bakom investeringen som innebär både en upprustning och en utveckling av parken. Investeringen ska ske under tio år men Lund gruppen kommer redan vid årsskiftet att ta över driften av djurparken.

I nuläget har Skånes Djurpark lidit av fallande besökssiffror men förhoppningarna är att attraktionen ska dra mer utländska besökare och totalt 300 000 besökare om året.

– Skåne är en innovativ och entreprenöriell region med förhållandevis små besöksattraktioner, trots att regionen lockar väldigt mycket turister. Vi har ambitionen att vara Skandinaviens ledande aktör med fokus på unika gästupplevelser som utgår från kärnvärdena lek, lära, dela, utforska, magi och spänning. Skånes Djurpark, med sitt utmärkta läge mitt i Skåne, är en anläggning med enorm potential inom våra fokusområden, säger Håkon Lund, koncernchef för Lund gruppen.

Skånes andra 100-miljonsatsning blir en sportarena som Hässleholmsbaserade Gepefek Hotels står bakom. Anläggningen med namn Vinterarena Frostavallen 365, kommer erbjuda vintersport året om.

– Anläggningen blir en multisnöarena med två kilometer skidspår, en liten slalombacke, pulkabacke och freeride-möjligheter för snowboardåkare. Förutom en betydligt mindre hall i Finland saknar Vinterarenan motsvarigheter i världen, säger Fredric Öhman, en av delägarna i Gepefek Hotels och initiativtagare till arenan.

– Inom det här segmentet är det troligen de största investeringarna vi sett på tio år i Skåne. Effekten blir att Skåne redan nästa år kommer att förändras som besöksdestination, säger Pia Jönsson Rajgård, vd för Tourism in Skåne.

Kommentarer är stängda.