Annons:

Plastmanick på flygplanssits orsakade storbråk

Knee Defender är en sorts plastklämma som sätts fast på stolsryggen framför för att hindra passageraren som sitter där att fälla ned stolsryggen. Manicken uppskattas däremot inte av alla och i söndags orsakade prylen ett bråk som tvingade ett flygplan att nödlanda.

Planet var på väg från New York till Denver när det tvingades nödlanda sedan bråk utbrutit efter att en passagerare inte tillät en annan att fälla ned sätet.

En flygvärdinna bad en man på United Airlines flight 1462 på väg från Newark till Denver att ta bort sin Knee Defender, en plastgrej som stoppar passageraren framför att fälla tillbaka sitt säte i flygplanet, men han vägrade. Kvinnan i stolen framför som ville fälla bak sin stolsrygg ställde sig upp, vände sig om och hällde ett glas vatten över honom, varvid bråket var ett faktum, enligt Ross Feinstein, talesperson för den amerikanska flygsäkerhetsmyndigheten, rapporterar brittiska tidningen The Guardian.

Båda passagerarna satt trots allt i en sektion som har tio centimeter mer utrymme för benen än i den ordinarie ekonomisektionen. Men det hjälpte alltså inte mot att en bitter fejd mellan viloläge och benutrymme skulle bryta ut.

Piloten beslöt då att nödlanda i Chicago och lyfte av de bråkande passagerarna. Planet fortsatte därefter till Denver utan dem – och anlände 1 timme och 38 minuter försenat. De avlyfta passagerarna riskerar nu teoretiskt sett böter på motsvarande 300 000 kronor. Men varken den fällstoppande mannen eller den arga kvinnan har några juridiska påföljder att vänta. Bråket ses som en fråga för flygbolagets kundservice, snarare än ett hot mot flygsäkerheten, skriver USA Today.

Den amerikanska flygsäkerhetsmyndigheten låter flygbolagen själva bestämma om de ska tillåta ”knäförsvarare” eller inte. United Airlines förbjuder det, som många andra flygbolag. Medan två flygbolag, Spirit Airlines och Alegiant Air har helt tagit bort möjligheten att fälla tillbaka sätet. Detsamma gäller för övrigt europeiska Ryanair, där stolsryggarna också är låste och omöjliga att fälla bak.

Till svd.se säger både Norwegian och SAS att de aldrig stött på problemet och därför inte behövt ta ställning, men enligt SAS kommer de att hålla personen som vill fälla ned sin stol ”om ryggen” vid en eventuell konflikt.

– Om det skulle inträffa så tar vi den diskussionen ombord men självklart ska man kunna fälla sitt säte under en flygning. Frånsett start och landning då förstås, säger Henrik Edström presstalesperson på SAS, till svd.se

 

Kommentarer är stängda.