Annons:

Het sommar blev dyr för SJ

Inställda och försenade tåg på grund av den extrema sommarvärmen har gjort att tusentals resenärer krävt SJ på ersättning.

Sommarens Ihållande värme och åskväder gladde varken SJ eller bolagets passagerare. Delar av tågtrafiken slogs nämligen ut på grund av vädret och trafikverkets statistik visar att 13 procent av tågen var inställda eller försenade i juli.

SJ har nu tvingats hyra in extra personal för att ta hand om högarna med ersättningskrav.

– Vi har en stor hög med kundärenden som vi inte har hanterat i tid, och det har att göra med framför allt juli månads extrema trafikstörningar, säger Helga Baagøe, kommunikationsdirektör på SJ till Svenska Dagbladet.

SJ:s restidsgaranti slår fast att den som blivit minst en timme försenad på ett dagtåg beviljas ersättning för hela kostnaden om SJ orsakat förseningen. Enligt bolagets delårsrapport medförde förseningarna under juli extra utgifter på 31 miljoner kronor. Då är inte kostnaden för extra personal inräknad.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024