Annons:

Chefsrockad på Skavsta

Dot Gade Kulovuori fick sparken efter Ryanairs bantning.

Skavsta

2009-2011 gick flygplatsen back totalt 18 miljoner. 2012 blev det plus 1,2 miljoner på en omsättning på drygt 175 miljoner kronor. De största effekterna av Ryanairs neddragningar visar sig först i år.

Skavstas nya ägare gav Dot Gade Kulovuori sparken med omedelbar verkan i slutet av juli. Knappt en månad senare tog Peter Steinmetz från Aruba Airport plats i vd-stolen. Bakom ägarnas beslut ligger Ryanairs kraftiga neddragningar på flygplatsen.
– Skavsta befinner sig i en krissituation. Kulovuoris avsked har inte med bristande kompetens att göra utan att neddragningarna kom som en överraskning för den nya ägaren som känner att det nu krävs en ny spelplan, säger styrelseordförande Peter Forssman till P4 Sörmland.  

Bara tre månader efter att de nya ägarna amerikanska ADC & HAS Airports Worldwide tillträdde i oktober 2013 meddelade Ryanair att 25 procent av trafiken från Skavsta skulle bort på grund av flygplansbrist. I maj i år kom beskedet att även Barcelona och Bryssel läggs ned i vinter. Den nye vd:ns uppgift blir därför att hitta nya flygbolag till Skavsta samt att göra flygplatsen mer attraktiv genom att få dit fler företag och butiker.

Enligt Peter Forssman lyckades Steinmetz väl på sin tidigare arbetsplats, Aruba Airport, som hade samma problem som Skavsta, när han kom dit för tio år sedan.
Anders Lidman, flygexpert på Aeropol, menar dock att det knappast blir lättare för en ny vd än för Kulovuori att få lönsamhet, då detta alltid är en svår nöt att knäcka för en lågkostnadsflyglats.    
– Lågprisbolag som Ryanair har en affärsmodell som bygger på att betala väldigt lite och snabbt kunna lämna flygplatser. Det ger dem makt i förhandlingarna och flygplatserna pressas till låga priser, säger han.
Bland Skavstas personal var bestörtningen stor när beskedet kom. Men Dot Gade Kulovuori, som redan varit med om flera ägarbyten, tycker inte att det är något märkvärdigt med att en vd får sluta när nya ägare tar vid.  
– Jag har varit vd längre än någon annan för flygplatsen, 13 år, och kan därför gå med högt huvud. Det finns inga hard feelings. Jag är fortfarande en stor Skavstavän och nu är det dags att göra något annat, säger hon till Travel News.

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024