Annons:

Färre dagar ska rädda TUR

Resebranschen välkomnar färre branschdagar men många tvekar ändå

Resebranschen välkomnar TUR:s beslut att kapa en av två branschdagar. Men kraven på fortsatt förnyelse när det gäller innehållet kvarstår.
– Det är rätt att fokusera på kortare tid. Det blir mer effektivt på alla sätt, säger Uri Taub, Nordenchef för Israels turistråd, trogna utställare på TUR.
Han menar att det behövs en branschdag på TUR.
– Under mina fyra år har jag inte upptäckt något alternativ till TUR, branschen behöver mötas. Men vilket innehåll man ska ha för att locka besökare, det är ”the million dollar”-frågan.

Amadeus Scandinavia har testat alla former av närvaro på TUR. 2013 när TUR skapade Trade Pavillion, en avdelning enbart för utställare på branschdagarna, hade man en stor monter, i år bara representanter som gick runt på mässan. Ulla Persson, chef för Key Acount Management på Amadeus, säger att innehållet på nästa års TUR avgör om GDS-bolaget ställer ut igen.
– Det har blivit mer fokus på konsumentdelen, vilket inte är intressant för oss. Det finns ett behov för nätverkande och branschseminarier, men att det måste ske ihop med mässan är inte säkert.

Fredrik Melin, marknadsansvarig på Amadeus, menar att trenden i exempelvis it-branschen är att större företag satsar på egna kundevent istället för mässor.
– Även vi har senaste året satsat på nätverksdagar för våra privat- och affärsresebyråkunder som blivit väldigt lyckade.

Lotten Fowler, chef för SBTA, är positiv till förändringen.
– Det har varit ett problem för våra medlemmar med utspridda dagar, alla får inte övernatta av tids- och kostnadsskäl. TUR har utvecklats till en mötesplats, inte en mässa.  När utställarna är så pass få kommer besökarna fortfarande att hinna besöka dem, nätverka och gå på seminarier. Men visst blir det hektiskt.
SBTA ska delta i TUR 2015 och satsar på speeddating mellan travel managers och leverantörer. Men andra kommer inte att ställa ut, förändringarna till trots.
–  Jag möter mina viktiga bransch- och konsumentkontakter på andra event. TUR är en för stor kostnad som inte betalar sig, säger Sverigechef Henrik Göthlin.

Kommentarer är stängda.