Annons:

Brakförlust för Amex – igen

Minus på nästan 200 miljoner för största affärsresebyrån

De större svenska affärsresebyråerna lyckas hålla näsan ovanför vattenytan förutom största aktören American Express Global Business Travel, med en försäljning på 3,6 miljarder kronor, som gör en dunderförlust för andra året i rad. Resultatet efter finansnetto blev –192 miljoner kronor (–69).
Det är den stora omstruktureringen, som sker globalt och inleddes 2013 för att anpassa sig till att allt fler bokar online,  som kostar mycket pengar. Omstruktureringskostnader av engångskaraktär i Sverige uppgick till 112 miljoner förra året. Precis som året innan har Amex moderbolag tvingats skjuta till nya pengar för att undvika konkurs.
– Vår personal är mycket viktig för oss, även de som måste lämna företaget. Det är viktigt att vi hanterar den processen på bästa sätt, vilket kan resultera i väsentliga engångskostnader, säger Nordenchef Dan Håkansson.
Amex försäljning minskade med 13 procent och beror på att befintliga kunder reser mindre och mer kostnadseffektivt. Amex skriver i sitt bokslut att satsningen att ta marknadsandelar börjat ge resultat under slutet på 2013 och i år.

Det är bara Via Egencia som växer rejält, 15 procent (se sidoartikel) och med överlägset högst vinst. De flesta affärsresebyråer ligger omsättnings- och vinstmässigt still. Ticket Biz hör till dem.
– Vi har hållit nivån i en tuff marknad. Men vi lyckas inte öka vinsten, trots att vi skruvar konstant i verksamheten, eftersom prispressen accelererar, säger vd Thomas Ådén.
CWT bibehöll försäljning och intäkter på samma nivå som 2012. Resultatet ökade marginellt till 6,8 miljoner (6,6).
– Som året artade sig får vi vara nöjda. Det skedde en återhämtning förra hösten efter en tung vår, säger Nordenchef Johan Wilson.
Hur hösten i år utvecklas vågar han inte sia om. Uppgången  förra hösten och i vintras planade ut framåt vårkanten.
– Men det blir ett hyfsat okej år tror jag.   
Thomas Ådén tror att sjunkande arvoden kommer att pressa resebyråerna i höst.
– Det är svårt att stärka resultatet när priserna sjunker.

Klicka på bilden för att se en förstoring.

Kommentarer är stängda.