Annons:

Brittisk domstol hjälper flygpassagerare

Flygbolaget kan inte skylla förseningen på tekniska fel utan måste ersätta passagerarna enligt en dom i Storbritannien. Beslutet är goda nyheter för de tusentals Norwegianpassagerare som drabbats av förseningar men vägrats ersättning av flygbolaget.

En domstol i Storbritannien beslutade i redan juli i år i fallet ”Jet2.com mot Ronald Huzar” att tekniska fel på flygplanet som leder till flygförseningar inte kan betraktas som extraordinära orsaker. Beslutet överklagades till Storbritanniens högsta domstol

som nu har beslutat att inte ta upp fallet. Det innebär att hovrättens dom från i somras blir avgörande och att flygpassageraren Ronald Huzar har rätt till ersättning för flygförsening på grund av tekniska fel, enligt EU Förordning 261/2004.

Advokaten och flygrättsexperten Stephan Eriksson, som företräder flera passagerare som kräver ersättning av Norwegian efter förseningar, menar att domen sannolikt blir rättspraxis även i svenska domstolar.

– Det här innebär en stor seger för flygpassagerarna. Skulle den här frågan komma upp i svensk domstol är det högst osannolikt att de skulle göra en annan tolkning av EU:s rättspraxis än den som nu fastställts i Storbritannien, säger Stephan Eriksson till Vagabond.

Norwegians informationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson är av en annan åsikt:

– Att den engelska domstolen inte inhämtat tolkningsbesked från EU-domstolen innebär att engelska domen är just ”bara” en engelsk dom, säger hon till Expressen.

Enligt tidningen The Telegraph kan den brittiska domen öppna dörren för mer än två miljoner brittiska kompensationskrav på sammanlagt tio miljarder kronor varje år.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024