Annons:

Globalt Etraveli ska häva vinstras

Svagt första kvartal påskyndar utlandssatsning till mer än 15 nya länder.

Efter ett svagt första kvartal tog Etravelis nya ledning i med hårdhandskarna för att få fart på försäljning och lönsamhet. Satsningen har lett till ökad fokus på den globala marknaden.
– Vi hade ett svagt första kvartal där vi tappade i lönsamhet och har därför lagt fokus på att förbättra i alla led, allt från hur sälj och konverteringar fungerar till hur vi snabbare ska komma ut på den internationella marknaden, säger vd Mathias Hedlund. Han menar att arbetet betalat sig och att det går bra tredje kvartalet.

Global expansion var i fokus redan när Etraveli rekryterade en ny ledningsgrupp bestående av bland andra vd Mathias Hedlund och försäljningschef Henrik Svensson. Då hade Etraveli närvaro i Norden, Tyskland, Ryssland och Nederländerna. Sedan dess har bolaget gått in i England, Frankrike och cirka 15 andra europeiska marknader med varumärket gotogate samt köpt metakanalen Flygresor.se.
De nya marknaderna har utvecklats bättre än förväntat, en välkommen utveckling med tanke på att bolaget i första kvartalet tappade i lönsamhet på grund av hård konkurrens och marginalpress i Sverige. Tack vare de positiva signalerna utomlands valde bolaget att snabba på den geografiska expansionen. Mathias Hedlund menar att inledningen av expansionen i nya länder är riskfri tack vare att den görs via metakanaler.
– Eftersom vi är duktiga på metakanaler och prissättning kan vi vara billigare än konkurrenterna många gånger och få in order. Nästa steg är att investera där vi får hugg, säger Mathias Hedlund.

Varför är det viktigt att snabba på internationali-seringen?
– Resemarknaden ändras snabbt, likaså köpmönstren. Metakanalerna tar för sig och det är snabb utveckling mot mobilt. Snabbfotade aktörer kan dra nytta av denna utveckling.  Vi är tillräckligt stora för att ha resurser, men samtidigt tillräckligt små jämfört med de internationella konkurrenterna för att kunna vara snabbfotade.
Internationaliseringen har även lett till en ommöblering av styrelsen.
Huvudägaren Ralph Axelson lämnar sin operativa roll som vice vd och går istället in i styrelsen tillsammans med Per Setterberg, tidigare vd för Global Blue som jobbat mycket med att globalisera sitt företag.
– Internationaliseringen har gjort det viktigt att stärka upp styrelsen. Stora beslut ska tas, som att välja vilka länder som ska satsas på ytterligare om man ska köpa eller växa organiskt.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024