Annons:

Norwegian Cruise Line vill växa i Sverige

Kryssningsjätten Norwegian Cruise Line vill locka fler svenska gäster. På sikt vill man erbjuda både svensk sajt och svensk valuta i bokningsmotorn. Bolaget ser resorts på land som huvudkonkurrenterna snarare än andra kryssningsföretag.

Nick Wilkinson, Norwegian Cruise Lines affärsutvecklingschef för Skandinavien och Storbritannien, var i Sverige igår för att marknadsföra kryssningsbolaget för den svenska marknaden. Han träffade både medier och återförsäljare i syfte att locka fler svenska resenärer.

– Vi vill jobba närmare med våra resepartners i Sverige, sa Nick Wilkinson på en pressträff.

I dagsläget har bolaget fyra fartyg baserade i Europa, bland annat Norwegian Epic som kryssar i Medelhavet och till Kanarieöarna, beroende på säsong. Hemmahamn är Barcelona.

Tidigare i år släppte Norwegian Cruise Line en webbplats på norska samt norska valuta i bokningsmotorn.

– Det vill vi göra för svenskar också, men på sikt.

Norwegian Cruise Line planerar nu för kraftig tillväxt. De senaste åren har bolaget, som noterades på Nasdaq-börsen 2013, investerat 250 miljoner dollar i sina produkter och mer är på gång. I dagsläget har man 13 fartyg men ytterligare fyra ska vara i drift till 2019.

– Vår kapacitet ökar med 50 procent. Vårt äldsta fartyg är från 1999, så vi har en ung flotta.

Målsättningen är att överprestera och leverera bättre service än gästerna förväntat sig. En del i konceptet är vad boilaget kallar för ”Cruise like a Norwegian” eller ”Freestyle cruising”. Det ska innebära mer avslappnade och flexibla kryssningar, där gästerna ombord kan välja mellan olika restauranger, aktiviteter och liknande varje dag.

– Vi erbjuder valfrihet. Våra konkurrenter är framför allt landbaserade resorts, det vi erbjuder är resorts på fartyg.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024