Annons:

Marcus Moeschlin bland gräddan av entreprenörer

Ticmates grundare Marcus Moeschlin är en av Stockholms främsta entreprenörer, det visar finalplatsen i Ernst & Youngs tävling Entrepreneur of the year.

Regionfinalen för Stockholm i Entrepreneur of the year hölls i tisdags. Marcus Moeschlin, grundare och vd av Ticmate, var en av de nio finalisterna bland totalt 900 nominerade.

Hur många var ni i finalen?
– Nio.

Hade juryn någon motivering till varför du kvalificerat dig?
– Juryn tar enbart fram officiell motivering till vinnaren. Men i  intervjumallen om mig stod det bland annat: ”Entreprenören kännetecknas som ledare av sin nyfikenhet och stora kunskap om affären och branschen. Han har stor affärsmässighet, gillar att ha roligt, att kunna ge frihet under ansvar, arbeta i mindre team i en global miljö samt ha en äkta tävlingsanda.”

Utifrån tävlingens kriterier, vad tycker du själv att du är bäst på?
– Innovation. Ticmates affärsmodell med nischade sajter över hela världen är fortfarande en unik modell. Även personlig integritet och inflytande. Jag anser mig ha en stark inre kompass med Ticmate Charity och jag viker inte från att spendera mycket tid mina barn, till exempel.

Känner du att du är entreprenör i själ och hjärta?
– Här känner jag mig dubbel. Jag har inte haft fokus på att se mig som entreprenör men inser samtidigt att jag sedan barnsben varit en entreprenör. Krögaren Melker Andersson, som satt i juryn, hade samma tankar och det är kanske en nyckel att bara köra på. 

Var det därför du inte kunde jobba kvar på Resfeber/ Box Office utan startade nytt igen?
– Ja, fyra år som tjänsteman var i backspegeln lite för länge för mig, även om det var en nyttig lärdom att jobba på ett bolag som Resfeber med en stor internationell ägare. En del av mitt hjärta är kvar på Box Office och jag tror att de får det bra i Resias famn. 

Hur går det för Ticmate?
– Det går fortsatt bra även om vi känner av att den enorma tillväxten på internet nu börjar bli mer mogen. Det innebär möjligheter på B2B fronten då OTA:er söker merförsäljning och söker sig till fler länder vilket redan är vår spelplan. 

Hur stora är ni?
– Vi omsätter i år strax under 200 miljoner. 

Hur mycket växer ni?
– Vi har i snitt vuxit med 46 procent per år sedan vi startade så vi är ett Gasellföretag även i år. 

Vad är er senaste nyhet?
– Att vår B2B-satsning nu ligger i tiden och att vi intensifierat vårt samarbete med Etraveli. 

Är det fortfarande Madame Tussaud som är storsäljaren?
– I antal sålda biljetter är Madame Tussaud fortsatt störst. I omsättning är det däremot musikalen Lion King i London. Under höstlovsveckan sålde vi över 5 000 biljetter enbart till musikaler i London. 

När har du roligast på jobbet?
– Jag har roligast när vi skapar något nytt och ser att det även fungerar affärsmässigt. Till exempel när vi gjorde ett test med Etraveli att sälja två av våra produkter på en av deras sajter och det bara tog några timmar innan första kunden bokade. Sedan älskar jag att se när medarbetare växer med sina arbetsuppgifter. 

Regionfinalen av Entrepreneur of the year i Stockholm vanns av Klarnas grundare, som gick vidare till Sverigefinalen i januari.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024