Annons:

Hurtigruten satsar på äventyr

Den norska nationalklenoden Hurtigruten satsar på äventyrsupplevelser och kortare resor för att locka fler svenskar ombord.

I dag utgör svenskar 2 procent av antalet turister ombord på Hurtigruten, som med sina elva fartyg trafikerar Norges kust, från Bergen i söder till Kirkenes i norr. Hälften av Hurtigrutens turister kommer från Tyskland.

Men majoriteten av dagens Hurtigrutengäster är till åren komna och vad marknadsföringsfolket på rederiet kategoriserar som ”nature observers” – de betraktar de makalösa naturupplevelserna på håll från båten.

–  Hurtigruten är en oslipad diadmant, med globala möjligheter på den internationella turistkartan, säger Magnus Wrahme, kommersiell direktör på Hurtigruten och med ett långt förflutet från kryssningsrederiet Royal Caribbean.

Därför storsatsar Hurtigruten på ett större utflyktsutbud som lockar fram både det äventyrliga och kultursökande i turisterna – allt från ribbåtssafari, hundspann, valsafari, vandringar och längdåkningskurser.

–  Äventyret finns i den norska folksjälen genom äventyrare som Amundsen och Thor Heyerdahl, och det vill vi ta fasta på när vi utvecklar Hurtigruten. Vi kan aldrig konkurrera med de traditionella ”vita” kryssningsfartygen, vi måste hitta det som är unikt och ingen annan kan erbjuda, det som är nära och äkta, säger Magnus Wrahme.

Hurtigruten kommer också att erbjuda föreläsningar ombord, som knyter an till de klassiska norska upptäcktsresandes historier, men även ämnen som polarhistoria, kulturen och samhällslivet längs den norska kusten ska erbjudas för de kunskapstörstande turisterna. Norrskensturismen är också en växande nisch för Hurtigruten. På den brittiska marknaden har rederiet till och med vågat sig på en ”norrskensgaranti”. Får man inte se norrsken under sin elvadagarsresa, som är tiden det tar att resa Bergen-Kirkenes tur och retur, får man pengarna tillbaka.

–  Hittills har vi inte behövt betala ut någon garanati. Att resa med Hurtigruten är ett av de säkraste sättet att få se norrsken, eftersom vi hela tiden förflyttar oss inom det område som har mest norrsken, säger Wrahme förtröstansfullt.

Även något så till synes oäventyrligt som bärplockning av hjortron kan bli en unik och spännande upplevelse för turister.

–  Först plockar man hjortronen och sedan får man vara med och tillredo hjortronen till kvällens dessert ombord. Det är något som blir nära och äkta.

För de extremt äventyrslystna har Hurtigruten sitt polarfartyg M/S Fram, som bland annat trafikerar Antarktis och Svalbard. Bolaget äger även researrangören Spitsbergen Travel, som exempelvis erbjuder skidåkning och övernattning i tält och isbjörnsspaning på Svalbard.

60 procent av Hurtigrutens kunder reser hela resan, Bergen- Kirkenes t/r, eller ena vägen. Men för den svenska marknaden tror Magnus Wrahme på kortare resepaket, tre-fyra dagar och som inkluderar flyg, hotell och kryssning och tillval av utflykter. Exempelvis från Tromsö-Kirkenes, eller från Tromsö söder ut till Trondheim.

–  Genom att plocka russinen ur kakan tror vi att det går att locka många fler svenskar ombord.

 

 

Härifrån kommer Hurtigrutens turister:

50% Tyskland

18% Norden

8% Storbritannien

7% Frankrike

7% USA

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024