Annons:

Amadeus hjälper resebyråer sälja restaurangbesök

Amadeus vill hjälpa privatresebyråerna att lyfta sina vinstmarginaler genom ökad försäljning av kringtjänster, exempelvis restaurangbesök och eventbiljetter på resmålet – och där modern teknik och smartmobiler står i fokus.

– Mindre än fem procent av privatresebyråernas intäkter kommer från destination services. Det är en marknad där det finns mycket att hämta, inte minst eftersom det genererar högre vinstmarginaler än exempelvis försäljning av flygbiljetter, säger Jean Noel Lau Keng Lun, ‎expert på bokning och merförsäljning hos Amadeus på deras utvecklingscenter i Nice.

Han deltog på tisdagens Amadeusevent som GDS-bolagethöll för sina svenska resebyråkunder inom leisuresegmentet, det första i sitt slag i Sverige.

Amadeus tjänster för cross-selling av destinationstjänster har funnits i tre år, men har fram tills nu bara använts av affärsresebyråer. Förklaringen är att Amadeus och affärsresebyråer har mer information om sina resenärer än privatresebyråerna har, tack vare kundprofiler vilket gör det lättare att pinpointa resenärer med erbjudanden vid rätt tillfälle under resan.

–  När det gäller privatresenärer får vi mer gissa oss fram vilka erbjudanden som kan vara intressanta för dem. Men de privatresebyråer vi presenterat tjänsterna för har gett positiv feedback, säger Jean Noel Lau Keng Lun.

Utvecklingen där resenärens främsta informationskanal både före och under resan är mobilen ökar möjligheten att erbjuda kringtjänstersom är skräddarsydda och matchas utifrån information som finns om resenären utifrån bokning, preferenser och resehistorik. Det kan handla om allt från restaurangbesök, nöjesparks- och teaterbiljetter på slutdestinationen till förslag på julklappar att köpa hem till släkten dagen före hemresan.

Han betonar att det handlar om en automatiserad försäljningsprocess, där Amadeus använder sig av samma teknik som används inom digital annonsering,

–  Det är ingen resesäljare som manuellt behöver sitta och skicka ut erbjudanden. Det har inte resebyrån råd med. Automatiseringen är nödvändig, eftersom den genomsnittliga kringtjänsten kostar mindre än 100 dollar, men med rätt matchning mot resenärens behov är det en viktig framtida intäktskälla.

De stora globala onlineresebyråerna, som Lastminute.com och Expedia, jobbar redan aktivt med kringförsäljning av destination services. Även för Google är detta en attraktiv nisch, exempelvis genom tjänster på GoogleMaps. För mindre privatresebyråer är egen utveckling av denna typ av tjänster alltför kostsam för att vara lönsam.

–  Det är här vi ser vår nisch, säger Jean Noel Lau Keng Lun.

 

 

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024